“Det här är verkligen en kurs för alla kvinnor!”

Kvinnors hälsa med Ayurveda och Yoga är en kurs för kvinnor i alla åldrar, med fokus på hur kvinnor kan ta hand om sin hälsa under olika övergångar i livet och under sin menstruationscykel och dess olika faser. Nu finns kursen även i onlineversion – en utmärkt present till dig själv eller någon du tycker om!

 

– Vi har hållit kursen på skolan tidigare och nu finns den som onlinekurs. Kursen innehåller texter, artiklar, videos med både teoretiska föreläsningar och praktiska övningar. Materialet är på engelska, berättar Vandana Jain som undervisar kursen tillsammans med den ayurvediske läkaren Tejal Vaidya.

 

Vandana Jain.

 

– Jag hade själv mycket besvär av min mens när jag var yngre och har fått mycket hjälp av yoga, säger Vandana, som har vuxit upp i Indien med Ayurveda som husmedicin och livsstil i familjen.

 

Doshorna styr menscykeln

Enligt ayurveda rör sig menscykeln genom alla doshorna. Olika faser i cykeln styrs av olika doshor och vi ser på hur vi kan balansera vata, pitta och kapha i olika faser. Olika typer av problem med cykeln eller problem med menopausen kan avhjälpas genom att förstå och balansera doshorna. Vi pratar mycket om vad som händer i kroppen hormonellt.

Vi tittar också på hur andra tillstånd i kroppen kan hänga ihop med mensbesvär, och hur det därför kan hjälpa upp helhetshälsan när man balanserar sin cykel och sina hormoner. Omvänt kan det också hjälpa på olika mensbesvär när man rättar upp andra obalanser, till exempel genom att se till att magen funkar eller genom att sova bra.

 

Tejal Athavle.

 

– För dem som är på väg in i menopaus och som redan är i den, har kursen också mycket att erbjuda. Yoga fungerar både förebyggande och läkande och kan till exempel stärka kroppen för att möta de förändringar som sker. Många får till exempel skörare skelett och blir mer stela i lederna vid övergången till menopaus, och då kan yoga och rätt kost vara till stor hjälp.

 

Mat och yogaprogram för balans

– Vi guidar till balans primärt genom mat och övningar, och en del andra metoder som till exempel chakrameditation. I Ayurveda är maten medicin, och både jag och Tejal kommer att ha mycket fokus på mat. Jag fokuserar mer på vardagsvanor medan Tejal berättar mer om den medicinska aspekten, om det endokrina systemet och liknande.

Jag lär även ut de fysiska övningarna som asana (yogapositioner), pranayama (andningsövningar), mudras (handpositioner) och bandhas (energilås), som alla i grunden är olika sätt att reglera energiflödet i kroppen, berättar Vandana.

Bland annat får man tre yogaprogram både på video och till utskrift, tre program för att balansera vata, pitta och kapha samt ett yogaprogram som passar omkring och under menstruation. Obalans i de olika doshorna uttrycker sig på olika sätt, till exempel är kramper betingat av vataobalans och ett mycket kraftigt menstruationsflöde visar på ett överskott av pitta.

 

Onlinekurser har flera fördelar

– Kursen är väldigt innehållsrik och min upplevelse hittills är att de som gått kursen blir engagerade och vill ha mer! Planen är att vi ska fortsätta hålla kurser på skolan också, att vara tillsammans på riktigt är alltid speciellt och ger mer individuella möjligheter.

Fördelarna med en onlinekurs är självklara. Det blir tillgängligt för alla överallt, man kan läsa och se materialet igen och igen, man kan ge bort kursen i present. Många yngre kvinnor har problem omkring sin menstruation, och att ta en onlinekurs kan vara ett lätt sätt att få den hjälp som den här kursen har att ge, via internet och utan att behöva investera i resor och boende.

– Den som går onlinekursen kan även boka en personlig konsultation hos mig eller Tejal för att få veta mer rent personligt om hur de bäst kan använda informationen, avslutar Vandana.

 

Irene Fors gick kursen Kvinnors hälsa med Ayurveda och Yoga med Vandana och Tejal under hösten 2019. Hon är utbildad barnmorska och även massageterapeut, utbildad på Axelsons 1991.

Iréne Fors.

– Jag tycker det är väldigt spännande med inriktningen mot kvinnors hälsa med fokus på att vårda sig själv, som ett alternativ till västerländsk medicin, säger Iréne.

Jag har själv tränat kundaliniyoga i många år, jag är ingen atlet men utövar yoga för välbefinnande och för att knyta an till stunden och till mig själv. Jag upplever att livet lätt kan bli hektiskt, det är mycket för de flesta hela tiden med jobb och familj och det är viktigt att ha plats för återhämtning.

 

Vi kan för lite om våra kroppar

Ju mer man sätter sig in i de gamla läkekonsterna, desto mer självklart blir det som Vandana och Tejal säger,  ”ja, det är ju klart att kroppen fungerar så!”. Det här är verkligen en kurs för alla kvinnor. Generellt kan vi för lite om våra kroppar, antingen vi är unga eller gamla.

Jag tänker att det verkligen inte är något vi bara bör lägga på skolan utan vi skulle behöva en ny kultur av erfarenhetsdelning från kvinna till kvinna. Att berätta och guida varandra inför den första mensen, graviditet, amning, menopaus och liknande.

Idag går vi till proffs för sådant och det finns ingen stark tradition för personlig förmedling av kunskap. Därför känns det också viktigt att knyta an till traditionell läkekonst från olika kulturer, till exempel ayurveda.

I mitt arbete på barnmorskemottagningen i Järna träffar jag en del kvinnor och familjer från olika kulturer, det är väldigt spännande. Ibland kan det bli kulturkrockar när man kommer från två olika bakgrunder med helt annorlunda tänk omkring ”hur man gör”.

 

En kurs med hög nivå

– Jag upplevde kursen som väldigt personlig, med hög nivå, en mycket bra helhet och djupa, bra genomgångar av allt. Vandana och Tejal kompletterade varandra väl och var ett fint team och vi var en liten grupp kvinnor i olika åldrar som deltog. Det blev mycket frågor och det fanns plats till erfarenhetsdelning. Vi gick också ut och åt tillsammans på kvällen, på indisk restaurang, och pratade vidare om maten. Det var inte en del av kursen men det blev det ändå.

Jag ville gå kursen för att lära mig mer om kvinnans livscykler och mer om ayurveda. Jag är 58 år och inne i menopausen, och jag ville även veta mer om yogaövningar för att till exempel stimulera sköldkörteln och få fler övningar för att påverka hormonbalansen. Det jobbar vi med i kundaliniyoga också, men det är alltid spännande att lära mer.

Jag förstår mer nu om doshorna och om min egen konstitution, och upplever även att jag förstår folk omkring mig bättre utifrån deras typ. Jag ser tydligare hur jag själv och andra kan uppnå bättre balans. Jag har beställt lite olika ayurvediska preparat och har fler hormonbalanserande övningar jag kan lägga in i min hemträning. Jag har inga direkta problem, jag är mest nyfiken.

 

Hjälp till självhjälp

– I mitt arbete kan jag tycka det är synd att jag inte får rekommendera annat än det västerländskt evidensbaserade. Många kvinnor i menopausen vill inte ta hormonpreparat och det finns många naturliga metoder man kan prova.

Det är klart att jag kan ge råd till patienterna, det beror på hur man säger det och vad man rekommenderar. Naturläkemedel som behandling kan jag inte prata om, men jag kan såklart tipsa om kost, övningar, andning och liknande. Det känns också fint att lära mig sådant jag kan använda för att hjälpa och ge goda råd till familj och vänner, avslutar Iréne Fors.

 

Här kan du läsa mer om kursen 

Här kan du se onlinekursen Kvinnors hälsa med Ayurveda och Yoga – och våra övriga onlinekurser!

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *