Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.

Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.


Fotens fantastiska uppbyggnad

En person som väger 70 kg och som går 12 km per dag genererar under dagens lopp ett tryck på sammanlagt 700 ton i varje fot – det motsvarar 15 fullastade långtradare! Öka din vikt med 50 procent så får du fram hur hög belastning i kg som ligger i varje steg du tar. Vid löpning kan du istället öka din vikt med 500–600 procent. Man kan lätt förstå hur stor belastning ett par fötter måste kunna klara!

Foten är verkligen sinnrikt konstruerad, med optimala förutsättningar för stötabsorbering och anpassning till olika underlag. I vår fot har vi cirka 28 ben, 56 leder och 38 muskler, och mer än 100 ligament! Tillsammans ger dessa foten dess överlägsna kapacitet till viktbärande och stötdämpning. Trots miljarder kronor som investerats i forskning efter den perfekta skon, har man ännu inte skapat något lika fantastiskt som foten själv.

Benen, musklerna samt ligamenten i foten formar de tre fotvalven:

  • det mediala som ligger på insidan av foten och är högt och rörligt
  • det laterala valvet på lilltåsidan som är platt och stumt
  • det tvära valvet som ligger vid trampdynan vid tårna.

Det är det tvära valvet som människor oftast får problem med, när valvet har “sjunkit”, vilket oftast beror på svaga muskler i foten eller påverkan från dåliga skor. Svaga fotvalv kan tränas upp med fotgymnastik och ökad uppmärksamhet i vardagen på hur vi står och går.

Kraften kommer från fötterna

Det är ligamenten som ger fotvalvet deras lyft, vilket ger en enorm elasticitet och fjädring. När vi landar på foten blir trycket transmitterat från hälen, över lateralsidan av foten, diagonalt framåt mot stortån, varifrån kraften styrs tillbaka mot det höga fotvalvet och upp genom hela kroppen med en stark fjädrande kraft. Detta påverkar hela kroppen i såväl stående ställning som vid gång  och löpning.

Tar man på en sko som stöttar fotvalvet för mycket mister den sin fulla potential för fjädring. I vissa fall är det dock en god hjälp att få ett inlägg som hjälper till att balansera belastningen på foten.

För funktionella fötter, gå barfota så ofta du kan, och välj skomodeller som tillåter fritt spelrum för naturens egen finmekanik!

Rörelseträning för foten

  • * Sitt på en stol med fötterna i luften, knip och spreta med tårna, gör cirkulära rörelser i fotleden medurs och moturs. För tårna mot dig och sedan mot golvet. En rörlig och mjuk fot blir starkare och spänstigare.
  • * Balansera genom att stå på ett ben. Gör tåhävningar, stå och gå på dina tår, gå på hälarna, gå på insidan och utsidan av foten. En muskulärt stark fot håller lättare ihop din valvkonstruktion och återhämtar sig fortare.
  • * Fotmassage ökar inte bara cirkulationen utan hjälper även musklerna att kunna arbeta hårdare och att inte bli lika lätt trötta. Passa på att använda olja eller en fet kräm när du masserar så får du den viktiga insmörjningen samtidigt!

Vill du göra ditt egna Fotspa hemma? Klicka här!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *