Fotvård och massage på landet

Man måste inte bo i en storstad för att med framgång kunna driva friskvårdsföretag. Möt Gitte Gadd, Fotvårdsterapeut och Massageterapeut, som drivit eget på landet i 20 år, och ta del av hennes bästa tips!

– När jag var 45 fick jag sluta på televerket, berättar Gitte. Jag fick ett avgångsvederlag och hade tid att känna efter vad jag ville, och snart stod det klart för mig att jag ville jobba med hälsa och friskvård. Många i min situation tyckte det kändes besvärligt och skrämmande att börja på ny kula som vuxna, men 45, det är ju verkligen ingen ålder!
Gitte utbildade sig till Fotvårdsterapeut 1995 på Axelsons i Malmö, och direkt efter fortsatte hon med att utbilda sig till Massageterapeut på Axelsons i Köpenhamn och Malmö.
2014-08-11 18.28.21
– Axelsons utbildningar var fantastiska och efteråt ville jag bara dra igång! Då bodde vi i ett ytterområde i Helsingborg, jag letade lokal men det var väldigt dyrt att hyra i stan, berättar Gitte. Det bidrog till beslutet att flytta ut ur stan, att hitta ett hus som kunde vara bostad och klinik i ett och driva verksamheten hemma.
Gitte och maken Ingemar valde Arild, en liten turistort vid havet ca 4 mil från Helsingborg, med många sommarboende. Kliniken fick rum i en trevlig lokal i undervåningen med egen ingång och fina fönster. Arild visade sig vara ett alldeles utmärkt val på flera sätt. Bland annat fanns det ingen annan som erbjöd fotvård eller massage i närheten, närmaste klinik fanns en mil bort.

Fotvården blev turistattraktion

– På sommaren blev det jättemycket att göra med alla sommargäster och utlandsboende, det blev en grej av det, nästan en turistattraktion, ”Har du bokat tid hos Gitte?”, berättar hon och skrattar.
– De första två åren var det ganska tunnsått under lågsäsong, jag jobbade väl ungefär halvtid på vinterhalvåret. Det tror jag dock är normalt var man än startar verksamhet, man får vara inställd på att bygga upp en kundkrets sakta.
Flertalet av mina helårskunder var medelålders och uppåt från trakten, men även en del yngre. De flesta som bor i Arild har gott om pengar, det är såklart också en bra sak för företagande! konstaterar Gitte.
När man inte bor i tätort får man jobba på ett annat vis för att få sina kunder, funderar hon. Man får visa sig ute på bygden och vara rätt så aktiv, det är inte så mycket folk som går förbi och kollar skyltfönster. Jag gjorde mig känd i Arild genom lappar i brevlådorna, i lanthandeln och liknande. Jag var också aktiv i en byaförening, vilket ökade mitt nätverk.
– En gång provade jag att köra en halva priset-kampanj, men det gav ingenting. De som kom då var de som inte skulle ha gått annars, så jag fick inga nya fasta kunder.
Tvärtom skulle jag vilja råda alla branschkollegor att inte sätta priset för lågt, vilket kan vara lätt hänt. Det är mycket bättre att ligga i överkant, det är svårare att höja priset i efterhand och ofta höjer man för lite.
När jag började låg de flesta behandlare på 175 och jag drog till med 250, och folk kom ändå. Priset verkar underordnat för många om man är bra och personkemin stämmer. Hellre ta bra betalt och ge lite mer tid, säger Gitte.

Det sociala är superviktigt

Efter 10 år i Arild flyttade Gitte och Ingemar till en gård utmed landsvägen i Brandsberga, en liten by utanför en annan liten by, där det redan fanns två andra fotvårdsterapeuter. De två hundarna, de två hästarna och ett par katter hängde med, dessutom tillkom tre alpacor. Djuren är en stor del av Gittes motivation för att leva på landet och jobba hemifrån.
2012-03-04 13.03.25
– Det var segare att skaffa nya kunder i Brandsberga, berättar Gitte. Det är utan tvekan bra för den som vill bo utanför tätbygden att välja ett ställe utan liknande verksamheter. Men det gick ändå, för många kunder fortsatte komma från Arild, fast det var sju mil att köra! Det kändes fint. Många äldre par framför allt, de gjorde en halvdagsutflykt till mig och jag bjöd på kaffe och mackor.
Efterhand fick jag också ett gäng lokala kunder, kundkretsen växte via mun-till-mun-metoden och en del kom när de såg min skylt från bilen på väg förbi. Jag satte lappar i ett fritidshusområde i närheten och jag var med i en lokal årskalender där jag syntes med en liten annons varje månad, det gav bra utdelning! Den hängde ju på väggen hemma hos folk och blev inte bortglömd.
– Jag fick också en del kunder genom att prata med folk när jag var ute och gick med hunden. Inte minst på landet blir den sociala aspekten väldigt viktig, både i marknadsföringen och i själva behandlingen. Jag har alltid varit generös med tid i mina behandlingar. Hade jag varit tvungen, hade jag kanske tänkt annorlunda, men jag vet också att just det har gett mig många kunder.
Jag vet att det sociala var orsak till att jag behöll så många kunder när jag flyttade, jag var någon som tog sig tid. Jag hade kunnat göra behandlingarna snabbare men pratet var viktigt och roligt både för dem och för mig. Vissa kunder har jag faktiskt haft som stammisar i 20 år! Kunderna blir en slags vänner, både män och kvinnor, man följer med i barnens och barnbarnens liv, berättar Gitte.

Företagsmassage kompletterade verksamheten

Vid sidan av hemmakliniken hade Gitte och en kollega också två företag som kunder, det ena två dagar i veckan med vardera fem kunder per dag och det andra två gånger i månaden.
– De här företagen var nytänkande tycker jag, vi började för 15 år sedan och har kört tills nu. De var före sin tid i sättet de tänkte på sin personal, tycker jag. Företagsmassagen var såklart också en viktig del i min verksamhet, det blev en bra fördelning med massage i företagen och mest fotvård hemma, säger Gitte.
Den 20e Augusti fyllde Gitte Gadd 65 och har nu valt att sätta punkt för sina 20 år som egenföretagare, Fotvårdsterapeut och Massageterapeut.
– Jag hade kunnat fortsätta några år till, säger Gitte, men eftersom jag och Ingemar just har flyttat igen, kändes det som en bra avslutning att helt enkelt inte starta upp på nytt. Jag kommer att sakna både jobbet och kunderna, men det känns ändå bra att sluta nu. Jag har tillfört många människor någonting bra genom 20 års tid, och det känns väldigt fint att veta det.

Gittes råd till friskvårdare som vill etablera sig i en liten ort eller på landet

När man öppnar någonting på en liten ort är det bra att ha en kombination av flera verksamheter; fotvård och hudvård, fotvård och massage… den ena grenen ger alltid kunder åt den andra!
Om möjligt, välj ett ställe där ingen gör det samma som du.
Nätverka, delta i lokala aktiviteter, träffar, föreningar.
Annonsera i en lokal årskalender eller annat media som inte slängs.
Bjud på dig själv, var alltid trevlig mot folk.
Handla själv lokalt och bli kund hos andra lokala entreprenörer, frisör, småbutiker, vägcaféer. Fråga om du får lämna dina visitkort eller synas på anslagstavlan.
Var inställd på att bygga upp din kundkrets över tid – ge inte upp lätt!
Tänk efter vem som bor och rör sig i området. Vilken ekonomi har de? Specialintressen? Varierar invånarantalet med säsong?
Ring återbud så sällan som möjligt. Om du ändå måste, är det mer accepterat och mer positivt att ha en ny tid åt kunden i beredskap när du ringer.
Inse ditt potentiella mänskliga och sociala värde i dina kunders liv.
Sätt ett ordentligt pris på din tjänst, och ge kvalitet och omtanke tillbaka.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *