Hösthälsa med ayurveda

 

Det gamla indiska hälsosystemet Ayurveda har speciella råd för att hålla hälsan på topp under sensommar och höst.

Enligt Ayurveda uppnår vi hälsa genom att upprätthålla balans, det vill säga genom att inte ha för mycket av en bestämd kvalitet. Hösten och vintern har enligt traditionen den kvalitet som kallas Vata och förknippas med elementet vind. Även i övergången mellan årstider är vi speciellt utsatta för Vataelementets påverkan eftersom det kännetecknas av bland annat rörelse och förändring.

När Vatas balans rubbas blir vi mer mottagliga för sjukdom och störningar. För att hålla hälsan på topp i övergången mellan sommar och höst rekommenderar Ayurveda bland annat:
Håll en någorlunda stabil dygnsrytm genom att sova och gå upp vid samma tid de flesta dagar. Att sova runt kl 22 är enligt Ayurveda idealiskt.
Se till att hålla dig varm och skydda dig mot torrt, kallt och blåsigt väder. Vata karakteriseras även av torrhet, så håll huden mjuk genom att smörja in dig med t ex sesam- eller olivolja. Värm upp oljan en smula för ökat välbehag och ytterligare minskning av Vata. En droppe olja i näsborrarna kan också bidra till att skydda slemhinnor och luftvägar från årstidens påverkan. Se även till att få i dig goda oljor via maten!
Drick mycket vatten under dagens lopp – gärna varmt vatten som du kan ha med dig i termos. Örter som passar att göra te av under Vataperioder är bland annat ingefära, kanel, kardemumma, kryddnejlika, muskot, stjärnanis och lakritsrot. Gurkmeja i maten är Vata-balanserande och stärker immunförsvaret.
Ät varm mat – speciellt soppor är bra för att hålla Vata i schack.

Fler sunda hösttips:

Gör ett höstigt fotbad
Höstpromenad mot utmattningssyndrom

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *