Kost för barn, ungdomar och föräldrar

Som förälder är det inte alltid lätt att motivera ungarna till att äta bra – och kanske har man inte heller själv koll på vad som är viktigt.  Att ta en onlinekurs tillsammans kan vara ett sätt att lära dig mer medan barnen samtidigt själva får tillgång till information och motivation.


Kostrådgivare Vilma Litens har, i samråd med Pauline Hégner som är Axelsons studierektor och mamma till två tränande killar, utformat en specialkurs online, som heter ”Kost för barn och ungdomar”.

Kursen riktar sig till föräldrar och unga tillsammans, 13-18 år, och är tänkt som något roligt och intressant man kan göra tillsammans, som kan bli ett sätt att förbättra matvanorna i vardagen, få mer energi och bättre hälsa.

– Vi ser båda allt för ofta omkring oss att många unga får otillräcklig kost, även de som tränar. Det sätter sina spår för resten av livet hur man äter som ung, konstaterar Vilma.

Vilma Litens.

 

Kursen består av utvalda grundläggande delar som kan vara till hjälp för att få insikt och kontroll kring sin kost. Man kan få idéer till olika måltider och matlådor, där man ser hur mycket energi man får och i vilken form.

Det är en kurs för hemmabruk och man kan läsa den hur man vill. Ett par gånger under kursen får man frågor för att testa sig själv på det man studerat. Vi delar inte ut något diplom, syftet med kursen är att få ett kunskapslyft och ökad livskvalitet. Man har tillgång till onlinekursen i ett halvt år.

 

Hej Vilma, vilka aspekter av kost för unga fokuserar kursen på?

– Vi fokuserar på att förstå helheten när det kommer till kost. Det kommer inte vara någon specifik inriktning utan fokuset kommer ligga på att på ett enkelt sätt lära sig de viktigaste delarna inom kost och förstå betydelsen av en varierad kost.

Vi kommer till exempel att gå igenom hur man kan fördela måltiderna vad gäller protein, kolhydrater och fett och därmed hur en måltid kan se ut. Det är viktigt att inte göra det för krångligt och vi fokuserar på att ge mycket tips och trix som gör det lättare i vardagen.

Vi riktar också in oss på aktiva ungdomar, att de bättre ska förstå vad de behöver när de tränar. Man lär sig också om olika produkter och snabba lösningar från butiken, vad som egentligen finns och inte finns i maten. Ett avsnitt handlar om vad som är viktigt vid plantbaserad kost, ett område som inte minst är viktigt för föräldrar att förstå om barnen plötsligt vill äta vegetariskt.

Ett problem med många ungdomar kan vara att de väljer fel typ av livsmedel som inte ger dem den energi de behöver för att orka med träning, skola och lek. Det finns också ett problem att vissa kan få i sig för mycket eller för lite energi utan att varken ungdomarna eller föräldrarna är medvetna om det.

 

Vilka följder kan det få som ung att äta bristfälligt? Vilka positiva effekter kan unga uppleva av en fullvärdig kost?

– Vid en bristfällig kost finns risker att få näringsbrister vilket kan leda till att tillväxten och utvecklingen av kroppen inte sker som den ska. Detta kan sedan leda till att man också får problem längre fram i livet. Det kan också påverka prestationen i skolan och leda till att man inte har ork att utföra fysisk aktivitet.

Genom att istället äta näringsrikt och balanserat så kommer det skapa bra förutsättningar för att hålla sig frisk både på lång och kort sikt. Det skapar även förutsättningar för att orka med skola, vilja umgås med kompisar och ha motivation och energi för fysisk aktivitet.

 

Vad tror du personligen kan motivera unga till att själva bry sig om vad de äter?

– Jag tror det är viktigt att få unga att förstå hur mycket positiva fördelar det finns med en näringsrik och varierad kost. Ofta riktas en massa pekpinnar mot vad man får respektive inte får äta men man förklarar inte varför det är så.

Personligen tror jag även att man inte ska förbjuda för mycket saker utan få barnen att förstå att om man till största delen äter näringsrikt och balanserat så kan man utan problem ibland äta en bulle, glass eller lite godis.

Allt handlar om balans och det bör förmedlas redan i ung ålder. Förhoppningsvis kan unga motiveras av hälsofördelarna både på kort tid – mer energi, bättre humör, bättre prestation – men också på lång sikt – undvika sjukdomar som till exempel diabetes och hjärt-och kärlsjukdomar.

 

Läs mer här och få tillgång till kursen redan idag!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *