Kostrådgivning för Hälsocoacher

– Jag älskar hur mycket man kan påverka en människas välmående genom kosten. Det är därför jag vill inspirera fler att engagera sig i kosten, säger Vilma Litens, lärare på Axelsons.


Vilma Litens är utbildad nutritionist och näringsfysiolog med en kandidatutbildning i nutrition från Karolinska Institutet och Stockholms Universitet, med kunskap ner på molekylär nivå om nutrition. Idag jobbar hon bland annat som lärare inom kostrådgivning på Axelsons utbildningar till Hälsocoach och Personlig Tränare och med kostrådgivare inom idrottsnutrition på Wörkout.
– Om man vill få resultat av sin träning kommer kosten att vara betydande, men jag upplever ofta att den glöms bort lite i träningsvärlden. Även om man har en perfekt träningsplan kommer man inte att uppnå ultimata resultat om man inte gör justeringar i kosten också, menar hon.
Vilma kommer ursprungligen från Dalarna och har varit aktiv hela sitt liv. Från att ha hållit på med hästar till att ha vuxit upp med föräldrar med stort intresse för kost och hälsa bestämde hon sig under gymnasiet för att hitta ett yrke inom området. Idag hjälper hon människor som idrottar, lever med olika intoleranser eller har särskilda sjukdomar att må bättre genom kosten. Samtidigt undervisar hon på skolor och företag i ämnet.
– Idag är det allt fler som förstår hur mycket kosten kan påverka oss. Det kommer också ny forskning hela tiden som visar på olika sjukdomar som kan undvikas med rätt kost. Kosten är en extremt viktig faktor för att människor ska må bra, och många förstår det först när de själv börjar lägga om sina kostvanor och ser resultatet av det.

Kost är en viktig del av helhetshälsan

Som Hälsocoach möter man ofta frågor om kost från de människor man jobbar med, och då är det viktigt att kunna informera om vad man ska stoppa i sig. Därför ser tar Vilma sin roll som lärare inom kostrådgivning på Axelsons utbildning till Hälsocoach på stort allvar.
– För Hälsocoachen handlar det om att ha en helhetsbild på hälsa. Jag tycker att det är viktigt att man har kunskap om de tre grundpelarna: träning, de mentala bitarna och kosten. De utgör grunden till ett bättre mående och en bra helhetshälsa. Det blir fel om man glömmer kosten, och därför är det viktigt att kunna den delen också.
Vilma menar att även fast fler börjar förstå kostens betydelse för vår hälsa så är det långt ifrån alla som har djupgående kunskap. Samtidigt sprids olika dieter och rön i media och på nätet dagligen, vilket kan göra det svårt för gemene man att veta vad man ska tro och lita på.
– Vi exponeras för kosten vara dag; flera gånger per dag. Vad du äter kommer att påverka hur du mår. Därför är det viktigt att få med den kunskapen. Man möts av många frågor då människor är nyfikna när det kommer till kost, och då är det viktigt att känna till grunderna och kunna förmedla vidare rätt saker.
Under utbildningen tar Vilma upp olika dieter och berättar om deras för- och nackdelar. Hon förespråkar själv inte dieter utan snarare balanserad kost. Däremot är det viktigt för den som jobbar med hälsa att vara informerad om de trender som finns i samhället och därigenom kunna förmedla kunskap till sina kunder och avråda mot dieter på ett trovärdigt sätt.

Tips om bra kost för ökat välmående

Vilma förespråkar individanpassade kortprogram med anledning av att det är viktigt att hålla koll på sitt eget energibehov och att lära sig att anpassa vad man äter efter det. Samtidigt finns det några allmänna tips som hon känner att hon kan dela med sig av.
Alla människor har en basal metabolism som baseras på kön, vikt, längd och ålder som är bra att ha koll på. Sen skiljer sig energibehovet från dag till dag beroende på hur mycket man rör på sig. Exempelvis är kolhydrater den energikälla som ger snabb energi, så om vi ligger hemma i sängen en hel dag behöver vi inte få i oss så mycket kolhydrater.
– De flesta vet inte att man ska anpassa kolhydraterna efter dag och aktivitet, så det är ett tips som jag kan ge de flesta. En dag som är väldigt aktiv behöver vi få i oss fler kolhydrater, medan vi på en stillasittande dag inte kan göra oss av med den snabba energin och då lagras den istället som fett.
Vilma menar också att ett allmänt fel som många gör är att de bara tänker på träningen, men glömmer bort att vardagsmotionen också spelar in. Den som har ett stillasittande kontorsjobb gör inte av med lika mycket energi under arbetstid som någon som har ett mer fysiskt jobb, och behöver därför i regel inte få i sig lika mycket energi.
– Oavsett vem du är så är det viktigt att äta så varierat och rent som möjligt. Försök äta en variation av frukter och grönsaker i olika färger och från olika grupper, eftersom de innehåller olika mineraler och vitaminer. Sen är det bra att undvika halv- och helfabrikat och att laga så mycket mat som möjligt från grunden. Färdiga produkter innehåller ofta mycket socker och mättat fett, som inte är bra för kroppen, förklarar Vilma och fortsätter:
– Sen rekommenderar jag också att försöka få i sig mat som är bra för tarmfloran. Syrade produkter som har mjölksyra, så som syrade grönsaker. Kål är bra, och särskilt grönkål är en superprodukt. Fullkornsprodukter är också viktigt att få i sig för tarmens funktion.

Efterfrågan på kostrådgivning kommer att öka

I takt med att samhällets intresse för hälsa fortsätter att öka är Vilma övertygad om att branschen för kostrådgivning också kommer att fortsätta växa. Allt fler bryr sig idag om sitt välmående, och förstår vikten av kosten för sin helhetshälsa.
– När jag jobbar med personer för att hjälpa dem att förbättra sin kost vill jag alltid hitta ett långsiktigt förhållningssätt till mat. Jag vill inte att det ska vara en diet under några veckor, som de sedan tappar och går tillbaka till sina gamla matvanor. Jag vill hitta ett sätt som gör att kroppen mår bra inifrån och ut, som också fungerar att följa hela livet. Det är vad jag förespråkar och lär ut.
Vill du läsa mer om Axelsons program till Hälsocoach? Läs mer om utbildningen här.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *