Lär känna Kapha!

Vårvintern domineras av Kapha, en av de tre doshorna i ayurvedisk läkekonst. Den består av elementen jord och vatten – tänk smältande snö som droppar från hustaken och blandas med jord till snöslask, och snuviga vårnäsor.

Doshorna existerar i allt, i olika grad, och den person som domineras av en bestämd dosha kan lättare komma i obalans när samma dosha finns i överflöd i omgivningarna. Kapha är bland annat fuktig, fet, kall och tung och hör därför samman med kylig fuktig vårvinter och tidig vår.
Här följer en liten checklista för att känna igen olika kapha-drag i en person. Känner du igen dig – speciellt om ett eller flera karaktärsdrag är ur balans – kan det vara bra att under den kommande perioden lägga fokus på aktiviteter, livsmedel och sinnesintryck som balanserar kapha.

Typiska Kaphadrag


Kroppsbyggnad, benstomme
: Stor, rund, muskulös, ”rejäl”, kraftig benstomme. Har lätt för att lägga på hullet.
Ögon: Stora, lugna, sensuella.
Hud: Tjock, oljig, sval, mjuk, blek.
Hår: Tjockt, vågigt, lite oljigt.
Leder: Stabila, välsmorda, starka.
Solkänslighet: Blir brun långsamt.
Perspiration: Svettas moderata mängder.
Aptit och törst: Stabil aptit, kan lätt hoppa över en måltid. Liten törst.
Sömn: Sover tungt och länge.
Ekonomi: Sparar för en trygg framtid.
Reaktion på obehag och svårigheter: Stagnation, trötthet, melankoli, depression, girighet, missbruk.

• Talar långsamt, kanske monotont. Ofta djup röst.
• Nöjd, kärleksfull, empatisk. Ändrar inte åsikt ofta, konservativ.
• Minns långsamt, gott långtidsminne.
• Kan lätt följa och även fastna i planer och rutiner.
• Långsam, passionerad och uthållig i sin sexualitet.
• Låg aktivitetsnivå, mentalt och fysiskt. Flegmatisk, avslappnad.
• Trivs i varmt och torrt klimat.

sallad

Kapha-balanserande kost

Smaker som balanserar Kapha är starkt, bittert och astringerande (strävt). Smaker som stör Kapha är sött, surt och salt. Kapha karakteriseras av egenskaperna fuktig, oljig, kall och tung, och bör därför vara lite försiktig med de kvaliteterna i sin mat. Maten bör vara lätt och relativt torr och hållas till små portioner. Stekt och friterad mat bör undvikas vid Kaphaobalans.
Grönsaker: Aubergin, broccoli, groddar, morötter, rosenkål, sparris, spenat, vitlök.
Frukt: Aprikoser, blå druvor, granatäpple, tranbär, torkade fikon, sviskon, russin.
Spannmål: Korn, hirs, havre (rå), majs, råg, basmatiris i små mängder.
Protein: ägg, kyckling, kalkon, räkor. Alla baljväxter utom kidney-, soja- och mungbönor.
Mjölkprodukter: Bör undvikas, med undantag för ghee (ren smörolja) och getmjölk.
Frön och nötter: Inga nötter, inga frön utom solrosfrön och pumpakärnor.
Oljor: Små mängder mandelolja, majsolja och solrosolja.
Sötningsmedel: Inga sötningsmedel utom ouppvärmd honung
Kryddor: Alla kryddor är bra utom salt, speciellt värmande kryddor.

Här kan du se en odlingslista när olika frukter och grönsaker är i säsong

Livsstilsfaktorer som balanserar Kapha

Kapha har att göra med materia och samlar gärna på sig allt möjligt – kroppsvikt, sparkapital, människor – och kan ha svårt att släppa taget. Det kan därför vara en bra sak att träna sig i.
Kapha mår bra av att ge sig själv en spark därbak…
… för att uppsöka situationer som ger nya intryck och perspektiv, inspiration och stimulans.
… för att välkomna förnyelse och variation, både när det gäller aktiviteter, mat och sällskap.
… för att hitta strategier till att undvika lathet och stagnation.

Sol, vind och utomhusliv balanserar Kapha. Det är bra för Kapha att vara fysiskt aktiv och motionera varje dag, gärna dynamiska träningsformer som ger lite svett på pannan, och även att ägna sig åt mentala aktiviteter som schackspel och liknande.

Sunny heat in Carpathian Mountains, winter landscapes series. See more nature >>> [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&lightboxID=5231092] [img]http://img241.imageshack.us/img241/8523/naturecopycq5.jpg[/img][/url]

Faktorer som kan få Kapha ur balans

Kapha är Vatten och Jord och kännetecknas av substans, och bör därför se upp med allt som ökar dessa kvaliteter.
• Att äta för mycket.
• Fet, oljig och friterad mat, och även att inta för mycket vätska.
• För mycket sömn eller att ligga och dra sig länge på morgonen.
• Stillastående och instängd luft.
• Kapha bör passa upp för lathet och passivitet, för mycket ”soffliggande” och att fastna i vanor och rutiner.
• Kapha har störst inflytande under sena vintern och våren, och kallt och fuktigt väder ökar Kapha. Inflytandet från Kapha ökar även vid fullmåne.
• I vår livscykel dominerar Kapha under barndomen (därav barns runda kroppar och snoriga näsor!).

Läs mer på www.ayurvedabodytype.com och www.ayurveda.se

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *