Massage i förskola/skola

Den här kursen riktar sig till pedagoger på förskola och skola samt föräldrar som vill lära sig ge massage till sina barn.

Massage ökar kroppskännedomen, känslan av att själv bestämma över sin kropp och ger en stund med vila och återhämtning. Massage gör också att barn lättare kommer till ro och somnar. Pedagoger brukar säga att det är den enda aktiviteten under en vecka där alla barnen vill vara med. Föräldrar säger att massagen ger en närhet som stärker banden.

“Den man masserat slår man inte”. Det är klart att barn fortfarande blir arga ibland men massagen ökar toleransen och förståelsen för varandra. Det gör att det blir mindre konflikter och lättare att hantera dem när de uppstår. Massagen gör också att barnen hittar nya kompisar och med tiden har lättare att interagera med andra.

I dagens samhälle är det lätt att hjärnan får för mycket stimulans och kroppen för lite. Med massage så balanseras detta. När vi är lugna och balanserade så klarar vi bättre av stressande situationer.

När man masserar barn är det viktigt att alltid fråga om de vill få massage. Detta så att de känner att de själva bestämmer över sin kropp och när de vill berörda. Detsamma gäller när barn ska massera varandra.

Rätt utfört skapar massage tillit och trygghet, som i sin tur stärker band och skapar sunda relationer.

På den här kursen får du lära dig ge enklare massage/beröring till barn, tips om hur du kan lägga in massagen i den dagliga verksamheten, hur du informerar föräldrar, och hur barn kan massera varandra. Du får också lära dig flera massagesagor och massageramsor.

Massage i förskola/skola startades av Axelsons redan 1995 och genom åren har mer än 10 000 pedagoger inom förskola/skola utbildats.

Så här säger de som arbetar med massage i förskola/skola

Massagen gör att barnen:

  • Blir lugnare
  • Har lättare att slappna av
  • Blir mindre aggressiva i gruppen och slåss mindre
  • Blir mer koncentrerade
  • har lättare för sund fysisk kontakt
  • Utvecklar empati
  • Utvecklar sin kroppskännedom och självkänsla
  • Lär sig säga nej till icke önskad beröring
  • Ljudnivån blir lägre

Pedagogerna upplever för egen del att:

  • Deras egen stressnivå sjunker
  • De får en chans att varva ned, koppla av och ha det mysigt med barnen
  • De hinner bekräfta barnen på ett annat sätt
  • De vet att de har sett och gett varje barn sin fulla uppmärksamhet under en stund

Inga kommande tillfällen
1 dag