När bara det bästa är bra nog – Del II


“Många ekomärken får inte makeup att kännas lika snyggt och sexigt och spännande som konventionell makeup. Man måste vara realistisk kring vad människor vill ha, annars köper folk inte i det långa loppet. Ekologisk makeup ska inte bara vara ekologisk, den ska också vara bra för huden, dofta gott, ha god effekt, snygga förpackningar, hög kvalitet och på det hela taget hålla vad den lovar.”

När jag ringer till Lillemor Svensson, VD för P and L Cosmetics som är distributör av makeupmärket INIKA organics i Sverige, har hon fullt upp inför julen. Det kommer stora leveranser och varor ska vidare ut till butikerna. Det är stor efterfrågan på naturlig, ekologisk makeup!

– INIKA organics kommer från Australien, berättar Lillemor. Det är en 100 % naturlig makeupserie, ekologiskt certifierad, helt vegansk och cruelty free-certifierad. Många make-upartister runtom i världen liksom många modemärken väljer INIKA. Vid New York fashion week använder de INIKA på sina modeller.

Det är verkligen inte bara fina ord, tänk på vad det egentligen innebär! Sminket ska hålla för starkt ljus, svett, massor av åskådare och bilder som sprids över hela världen. Sådana shower och tv är verkligen de största testerna för en sminktillverkare.

– Emma Watson använde INIKA på premiären av Beauty & the Beast. Hillary Swank har sagt att INIKA är det bästa märket och att hon inte behöver något annat. Det är ganska häftigt att bli uppbackad av så stora namn, säger Lillemor.

 

Lillemor Svensson är ansvarig för P and L cosmetics som importerar, distribuerar och marknadsför INIKA i Sverige och Finland.

Måste ge människor vad de vill ha – fast utan skräp

– Jag har en helt annan bakgrund, jag har tidigare arbetat med att coacha affärsutveckling, jag har coachat mer än 300 affärsbolag. Jag har naturligtvis nytta av det i arbetet med P and L. Jag tycker det är spännande att korsbefrukta ämnen som inte möts normalt, i det här fallet kapital och ekologi.

Sedan jag började förstå hur mycket skräp som finns i vanlig hudvård, har mitt mål blivit att fler ska upptäcka hur bra ekologisk hudvård och makeup kan vara. Att så många som möjligt slutar smörja in huden med skadliga ämnen. Det inte många som väljer att inte sminka sig alls.

Många ekomärken får inte makeup att kännas lika snyggt och sexigt och spännande som konventionell makeup. Förpackningarna och framtoningen är också en del av konceptet. Man måste vara realistisk kring vad människor vill ha, annars köper folk inte i det långa loppet. Ekologisk makeup ska inte bara vara ekologisk, den ska också vara bra för huden, dofta gott, ha god effekt, snygga förpackningar, hög kvalitet och på det hela taget hålla vad den lovar.

En unik utbildning som ligger helt rätt i tiden

– Jag tror verkligen att Axelsons unika utbildning ligger helt rätt i tiden. Det är dags nu för ekologisk hudvård att verkligen kunna växa. Tidigare har intresset varit smalt men numera vet människor vad man menar när man pratar om ekologi. Människor tror inte längre att vad som helst är bra bara för att det finns i affärerna. Det är mycket bra att Axelsons utgår från samma krav som Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation, SHR,  ställer på en Hud- och Spaterapeututbildning och kombinerar det med ekologiskt tänk. Axelsons har plockat ihop ett gäng lärare som alla får lyfta fram sina speciella kunskaper.

Utbildningen till Hud- och Spaterapeut börjar den 13 Januari 2020.
Läs mer och anmäl dig här!

INIKA är medlem i NOC Sweden, branschorganisationen för ekologisk och naturlig hudvård, precis som Maria Åkerberg och ESSE Probiotic Skincare, några av de andra ekologiska märken som används på utbildningen. Jag upplever verkligen att det finns ett intresse av att inte konkurrera inom ekologiska märken, för branschens tillväxt gynnar oss alla, och det är häftigt.

Försäljning gynnar både dig och kunden

– Jag tänker även att vi tre står för starkt företagande. Det är viktigt att inte missa den biten, när man vill kunna leva på sitt yrke. Den som använder våra märken i sin salong kan även bli återförsäljare. En del trivs med försäljning, andra tycker att det är jättejobbigt, men det är viktigt att våga sälja!

Man behöver våga visa och berätta, behöver vara inspirerad att leka med försäljning så att det blir roligt. Man måste ha attityden att försäljning är bra både för dig och kunden. Många är öppna för att köpa och investera mer när de blir introducerade för något, kunden känner ju inte till allt som finns som skulle kunna vara bra för hen, om du inte berättar.

Vårdande makeup blir en del av behandlingen

– För en hudterapeut är det viktigt att kunna lägga en makeup i slutet av en behandling konstaterar Lillemor. Även om kunden vet att huden har blivit finare, är det kanske inte det som syns omedelbart efteråt. Efter en behandling är man ofta lite rödblommig och ”naken”, det kan vara väldigt skönt att även se fin ut när man går därifrån.

Med märken som INIKA kan man som hudterapeut erbjuda en avslutande makeup som är i linje med behandlingen och stöttar den. Vår make-up har vårdande ingredienser, så att huden kan andas och man behåller effekten av behandlingen, till skillnad från att täppa till porerna genom att smeta på mineraloljor, bismut och liknande.

På Axelsons nya utbildning Hud- och spaterapeut med ekologisk inriktning, kommer P and L cosmetics makeupartist Jane Hansson att vara lärare i makeup.

– Jane har mycket erfarenhet och många år i branschen bakom sig, säger Lillemor. Eleverna kommer inte att få en komplett makeuputbildning men grunderna får de – hur man lägger en bas, hur man sminkar ögon och hur man får in en makeup i skönhetsrutinen.

Jane Hansson.

Hej Jane! Vad kommer du att lära ut till Axelsons elever?

– Jag kommer att ansvara för makeuputbildningen där vi bland annat kommer att gå igenom lite av makeupens historia, färglära och tekniker. Sen blir det så klart en hel del praktiskt arbete. Det är så man lär sig allra bäst, genom att klämma, känna och prova. Vi kommer även att prata om varför man ska välja naturlig och ekologisk makeup.

Vad är du passionerad av när det gäller makeup? 

– Makeup ska vara roligt! Makeup ska framhäva varje individs skönhet, absolut inte maskera. Det ger mig så enormt mycket att få människor att känna sig vackra och att kunna visa hur man kan jobba med makeup och plocka fram det bästa i var och en. Att man kan förstärka en personlighet och en känsla med makeup är så häftigt.

I dag brinner jag för att föra min kunskap vidare på alla möjliga vis. Allt från att utbilda återförsäljare till att kunna hjälpa människor att hitta rätt makeup.

Hur smälter makeup in i helhetskonceptet med hudvård?

– Makeup idag ska vara en förlängning av hudvården. Vi ska fortsätta vårda huden med närande ingredienser och skydda vår hud. Om vi har valt hudvårdsprodukter som är snälla mot huden och sen inte bryr oss så mycket om vad vi använder för makeup, då är hela arbetet med hudvården ändå ogjort. Vi måste se det som ett helhetstänk och som ett skydd. En makeupprodukt har ju oftast ett specifikt syfte men ger så mycket mer med sitt vårdande innehåll.

Ta till exempel en concealer som har som syfte att dölja. Med rätt ingredienser kan den även verka antiinflammatoriskt och motverka till exempel mörka ringar under ögonen. Vad vi gör då är att vi förlänger hudvården. Produkten har som uppgift att dölja här och nu, men på sikt får vi även en hudvårdande och motverkande effekt. Då jublar en makeupartist som jag, som dessutom är en ingrediensnörd.

Allt vi sätter på vår hud går in i vår kropp och påverkar vår hälsa. För mig är det superviktigt att vi påverkar vår hälsa så positivt vi kan genom att använda naturlig makeup. Vi ska vara kritiska till ingredienser och vi ska veta vad det är vi sätter på vår hud!

Utbildningen till Hud- och Spaterapeut börjar den 13 Januari 2020.
Läs mer och anmäl dig här!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *