Ont i höften eller knäproblem?

Följ Axelsons serie med rörlighets- och stabilitetsövningar för hela kroppen med Morgan Axelson, medicinsk massageterapeut.
I avsnitt 3 och 4 får du övningar och tester för såväl knä som höft.

Avsnittet 3, knästabilitet:

Det är viktigt att ha en bra knästabilitet för att minska risken för menisk, ledbands- och korsbandsskador samt överbelastningsproblematik såsom artros. Här får du 5 övningar för att stärka upp dina knän.
 
Avsnittet 4, höftens rörlighet:
I detta avsnitt får du 4 övningar för att testa din rörlighet i höften samt stretchövningar för att öka rörligheten i höften. Bra om du har ont i höften och för att minska risken för överbelastningsskador, artros, falsk ischias, diffusa ljumsksmärtor och smärtor i korsrygg eller ländrygg.

Du får stretchövningar för följande muskler:

  • höftböjaren
  • framsida lårmuskel
  • baksida lårmuskel även kallad hamstrings
  • sätet
2 Kommentarer
  1. Neil Al-Dema
    Neil Al-Dema says:

    Mycket bra övningar och fin presentation. Mycket hjälp till kroppen stabilitet och må bra hälsa. Hjärtligt tack för alla dessa övningar. Kommer att göra flesta av dem.
    Ser framemot till fler nyttiga övningar. Keep on the good work
    Neil

    Svara
  2. gunilla stockhaus
    gunilla stockhaus says:

    Bästa och nyaste övningar jag tagit del av på länge. Väldigt uppfriskande att få ta del av Morgan!
    / Gunilla Stockhaus

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *