Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.

Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.


Rooibos te

Rooibos

Rooibos te kallas också för rött te och är en hälsosam dryck som smakar gott. Eftersom rooibos te är koffeinfritt är det säkert att dricka på kvällen utan att få nattsömnen förstörd. Detta te är fullt av antioxidanter och det är på grund av detta som det sägs vara särskilt nyttigt.

Det ska dock sägas att många av de hälsofördelar som kopplas samman med rött te inte är belagda med starka bevis. Det finns studier men det behövs fler för att kunna belägga att vissa hälsopåståenden faktiskt stämmer.

Med detta sagt ska vi nu dyka ner i rooibos teets spännande värld för att se vad rött te är, om rooibos te är nyttigt och varför!

Vad är rooibos

Vad är rooibos te?

Rooibos te kallas också för rött te och det här är en och samma sak. Rooibos är en buske som heter Aspalathus linearis och inte en traditionell tesort. Teet görs på bladen från busken som växer i Sydafrika längsmed landets västra kust. Den liknar tebusken men har också många viktiga skillnader.

Axelsons Utbildning Kostrådgivare Online - Roobios te

Rooibos te är ett örtte och har inget med grönt eller svart te att göra. Löven fermenteras och då får de den rödbruna färgen som sedan gör ditt te alldeles rött. Det finns också grönt rooibos te. Det är samma sak men här har bladen inte fermenterats.  Rooibos te har ingen uppiggande effekt för det är utan koffein det finns heller inget Rooibos tein som verkar stimulerande.

Grönt rooibos te brukar kosta lite mer. Smaken påminner mer om gräs än vad rött te gör. Det gröna rooibos teet har dock  fler antioxidanter. Om det är dessa du är ute efter är det den gröna varianten du ska leta efter.

Innehåll

Innehållet i rött te

Det sägs att rooibos te har gott om vitaminer och mineraler som busken suger upp från jorden. Det här är dock en aning överdrivet. Det går inte att tala om något egentligt rooibos te näringsvärde. Det stämmer dock att bladen har gott om koppar och fluor. Utöver detta finns det spår av kalium, zink och kalcium.

Det som gör rooibos te nyttigt är dock polyfenolerna som är en form av antioxidanter. Det är dessa som kan ge effekter som är mycket bra för din kropp. Det ska också sägas att det röda teet inte har enorma nivåer av polyfenoler. Det är bra för det innebär att du kan låta det dra lite längre utan att det ger en besk smak.

Vad är rooibos bra för

Vad är rooibos te bra för?

Det kan vara mycket bra att dricka rött te av flera anledningar. Finns det några andra fördelar mer än att det smakar gott? Låt oss ta en titt på vad rooibos te är bra för.

Rooibos te är utan koffein

En av hyllade rooibos te egenskaper är att det inte har något koffein. Koffein finns oftast i grönt och svart te och verkar stimulerande och uppiggande. Om du redan dricker några koppar kaffe om dagen är det inte att rekommendera att dricka te med koffein. Rooibos är då ett utmärkt alternativ.

Mindre tannin än i vanligt te

Tannin finns naturligt i te och så även i rött te. Men rött te har mycket mindre tannin än svart och grönt te. Tannin kan störa kroppens upptag av vissa ämnen som till exempel järn. Detta kan du motverka genom att välja rött te för att på så vis sänka ditt intag av tannin.

Ingen oxalsyra

Till skillnad från visst grönt te och svart te har rooibos te ingen oxalsyra. Oxalsyran kan öka risken för njursten och den risken slipper du alltså om du väljer att dricka rött te.

Innehåller antioxidanter

Antioxidanterna i det röda teet kan minska risken för hjärtsjukdom helt enkelt för att antioxidanter ger dina celler ett fint stöd i kampen mot de fria radikalerna. Detta kan också verka förebyggande mot sjukdomar som cancer. Därmed inte sagt att du inte kan få cancer eller hjärtsjukdom för att du dricker rooibos te!

Det finns ett visst stöd för att rött te kan öka nivåerna av antioxidanter i din kropp. Men det behövs fler studier för att bekräfta detta. En mycket liten studie på 15 personer visade att antioxidantnivån i blodet ökade med 2,9% när de som medverkade drack röd rooibos och med 6,6% då de drack grön rooibos.

Ökningen höll i sig under fem timmars tid efter att de som var med i studien drack en halv liter rött te som kokades på 750 mg rooibos blad. Det finns dock en studie som har visat att det inte är så stor skillnad mellan att dricka rött te och en placebo-dryck. Det är nämligen inte helt säkert att din kropp kan tillgodogöra sig teets antioxidanter på ett effektivt sätt.

Studier i testtuber har visat att antioxidanterna quercetin och luteolin som finns i rött te kan döda cancerceller och förhindra tillväxt av tumör. Det låter ju lovande men det är viktigt att förstå att det är väldigt lite av dessa antioxidanter i det röda teet. Mycket mindre än i frukter och grönsaker.

Bra för blodtrycket

Det kan vara bra för ditt blodtryck att du dricker rött te. Det tycks nämligen vara så att rooibos te har en hämmande effekt på angoitensin-konverterande enzym. Detta enzym ökar blodtrycket genom att få dina blodkärl att dra ihop sig. Även här saknas det dock några starka bevis att det skulle fungera långsiktigt.

Rooibos te bra för magen?

Det här är något som du säkert har hört och kanske själv upplevt. Många dricker rooibos te för magen. Tanken är att det här ska hjälpa mot matsmältningsproblem. Det finns dock få bevis på att detta verkligen är sant. Du har inget att förlora på att testa!

Mot sömnproblem, allergier och huvudvärk

Det finns också rapporter om att rooibos te skulle hjälpa förbättra din sömn.Det kanske stämmer om du normalt sett dricker vanligt te med koffein på kvällen. Byter du till rött te är det inte så konstigt om du genast somnar lite lättare. Men det saknas starka bevis för det här precis som att det sakans bevis för att det skulle hjälpa med dinaallergier och fungera mot huvudvärk.

Rooibos te och diabets

Något det däremot skulle kunna vara bra för är diabetes typ 2. Rooibos te innehåller nämligen antioxidanter som kan ha en effekt på diabetiker.

Studierna som gjorts är visserligen gjorda på möss och det behövs studier på människor och det är något vi får följa utvecklingen på.

Rooibos te biverkningar

Finns det några biverkningar av rött te?

Rooibos te biverkningar är få om de ens existerar. I grund och botten är det mycket säkert att dricka rött te. Det kan vara så att ett kopiöst intag av rött te dagligen kan öka produktionen av en typ av leverenzym som kan orsaka leverproblem. Då ska det dock vara tal om ett extremt intag av teet.

Det finns också komponenter i rött te som skulle kunna öka produktionen av hormonet östrogen. På grund av detta är det kanske inte att rekommendera att den som lider av hormonkänsliga sjukdomar som bröstcancer börjar dricka en massa rött te.

Rooibos te för gravid är inte farligt men Livsmedelsverket varnar för att du bör vara försiktig. Detta för att de inte kan bekräfta eller dementera att rött te har ämnen som är farliga för dig eller för ditt barn. Samma sak gäller rooibos te och amning.

Inte lika vätskedrivande som svart te

Om du tycker att det är jobbigt att bli så kissnödig efter att ha druckit te kan du se en fördel med att rooibos te inte är lika urindrivande som svart te. Det är fortfarande så att du kissar mer när du dricker mer. Om du dricker flera koppar om dagen kommer du att uppleva rooibos te som urindrivande.

Hur länge ska rooibos dra

Hur lagar man rooibos te?

Det är lätt att brygga rooibos te. Du gör precis som med vanligt te. Du kan köpa rooibos te på lösvikt och brygga i en tesil. Eller så köper du färdiga påsar. Koka upp vatten och låt teet dra i detta under 5-10 minuter. Det krävs lite mer dragningstid än för vanligt te.

Det finns rooibos te vanilj och andra kombinationer där det kan ingå blandning av grönt, svart och rött te. Tillsätt lite honung eller socker om du vill det. Många tycker inte att man behöver något sötningsmedel till rött te då det har en naturlig smak som kan upplevas som lite söt.

Tyckte du om den här artikeln då kanske du gillar våra artiklar om maca, moringa eller kålrabbi!


Referenser

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11170567/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22571468/
  • https://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02858780
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3614697/
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814610005923
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25212140
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19156714/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25338943/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20144258
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11920648/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12168845/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23238530/
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0944711308002213
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20072844
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23122165
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.