Senioryoga – för att åldrande angår oss alla

Vissa äldre är vitala och starka, andra kan ha glädje av att göra yoga på en stol. Här berättar Sandra Grundstoff och Heléne Don Lind om sina tankar kring att undervisa yoga för äldre, och om att anpassa sin yogaundervisning för olika målgrupper.

 

– På Axelsons 200-timmars Multistyle Yogalärarutbildning är en grundläggande tanke att deltagarna ska få en bred förståelse för grunderna i asana, pranayama och meditation och hur dessa redskap kan varieras för att passa utövaren, säger utbildningens huvudlärare Sandra Grundstoff. Yoga kan användas i så otroligt många sammanhang och syften, och människor är så individuella, därför vill vi ge en flexibel ingångsvinkel.

 

Utformar pass för olika målgrupper

– Den praktiska examen på utbildningen går ut på att utforma och undervisa ett pass för en bestämd målgrupp, och i det sammanhanget tittar vi bland annat på vad en ”målgrupp” egentligen innebär. Vem är till exempel ”senior”? Många elever på utbildningen känner ett intresse för att undervisa äldre, och där är alltid några som väljer dem som målgrupp, berättar Sandra.

 

Sandra Grundstoff

 

 

– Det handlar om att rikta in yogan mot gruppens gemensamma nämnare och samtidigt ge plats till att individerna i gruppen fortfarande är olika. I processen med att skapa de här passen genomför eleverna en hel del eget kunskapssökande, och ger mängder av inspiration åt varandra, berättar Sandra.

På utbildningen undervisar även Heléne Don Lind, bland annat i ämnet ´yoga för olika målgrupper´
– Genom åren har vi varierat innehållet lite efter gruppens önskemål och erfarenheter, men vi pratar alltid om att undervisa nybörjare och att undervisa seniorer. Ibland har vi också gått in på yoga för barn, berättar Heléne.

Ett yogaprogram: Stolsyoga – en möjlighet för människor med begränsad rörlighet.

 

Att undervisa handlar om kontakt

– När jag sätter samman ett pass för seniorer vill jag välja enkla övningar , lyssna in och se deltagarna och ge rikligt med plats till att var och en kan träna efter sina egna förutsättningar. Det handlar inte bara om att leda eller lära ut övningar, men också mycket om kontakt, bemötande och förtroende, konstaterar Heléne.

Jag vill stimulera, inspirera och vitalisera, ge kraft, lust och glädje, vilja och engagemang till att röra sig. Min utgångspunkt är att inledningsvis göra så att det blir så lätt som möjligt. Var och en ska känna att de lyckas, det främjar intresset vidare. Jag vill förmedla en begeistring inte minst till äldre omkring att vara aktiv – och så blir det om det känns både möjligt och lustfyllt!

Heléne Don Lind. Foto: Björn Holmér.

 

– Jag undervisar även i röst och kroppsspråk på utbildningen, och där ser jag det som det viktigaste att vara medveten om sin egen röst och hur man använder den i mötet med människor, berättar Heléne vidare. Hur vi använder språket, rösten och oss själva har en inverkan, undervisningen är i bästa fall ett mellanmänskligt möte.

Teoretiskt kan det vara till hjälp att ha en viss förståelse för röstorganet och hur det fungerar. Vi gör övningar för att hitta ett bra röstläge och god klang, och för att förstå hur vi kan använda rösten retoriskt genom pauseringar, betoning, tempo och liknande.

Sådant är inte minst viktigt när det gäller äldre, liksom att artikulera tydligt, den som inte hör så bra förstår ofta bättre när de kan se munrörelserna. Man kan känna sig extremt övertydlig ibland som lärare, men det behövs ofta.

 

Andningen är nyckeln till yogan – och livet

– Samtidigt är det en god träning i sig själv att utveckla en mjuk, avspänd röst, eftersom vi då behöver vara i kontakt med diafragman och vår djupa andning, säger Heléne. Andningen är nyckeln till rösten och även till yogan och till livet självt, till kontakten med oss själva. Andningen är fullständigt livsavgörande!

Kan man få de äldre att öva andning har man redan kommit väldigt långt. Det krävs ganska lite för att det ska ske mycket! När andningen fördjupas och koordineras med rörelsen och motoriken, då vinner man många goda effekter. Nervsystemet påverkas direkt av hur vi andas, vi får mer energi och cirkulationen ökar i hela kroppen.  Andningen är verkligen yogans kärna, och att integrera andningen kräver inga avancerade övningar.

Foto: Björn Holmér.

 

– Avancerade övningar är snarare en potentiell effekt, än ett mål, säger Sandra. I de enkla övningarna fokuserar vi på samma principer som, när vi mästrar dem, kan göra det möjligt att utföra mer komplexa övningar. Men det är principerna i sig som är viktiga, och som gör yoga till yoga.

Jag har lett öppna grupper i senioryoga regelbundet under ett antal år, och drar mig ändå inte för att utmana dem. Att klara mer än man trodde är en upplyftande erfarenhet för alla, och jag gillar att hitta sätt att hjälpa seniorerna att få den upplevelsen. När vi hittar in i de grundläggande teknikerna, god andning, bukstöd, aktivering av bäckenbotten och liknande, blir svåra saker lättare, så det gäller som lärare att våga insistera kring dessa.

 

Måste våga möta sitt motstånd

– Jag har oftast en plan när jag startar klassen, ibland ändrar sig planen till något mer krävande och ibland får jag tagga ner, det beror på vem som är i rummet. Vi behöver våga möta upplevelser av motstånd, i form av stela muskler, i form av idéer om vad man kan och så vidare, våga utforska sin komfortzon. Fast, vad allt detta angår är det inte någon större skillnad på seniorer och andra, konstaterar Sandra.

– Oavsett målgrupp är det primära målet att få ökad kroppsuppfattning och självkännedom, medvetenhet och närvaro, säger Heléne, och Sandra håller med. En attityd vi vill hålla i yogan är acceptans och självmedkänsla, att kunna rymma sina egna varierande upplevelser. Detta är också grunden i mindfulness, som är en annan av grundprinciperna i utbildningen.

Något annat jag vill förmedla är vikten av disciplin, att göra något regelbundet, även om det bara är en kort stund. Disciplin kan ha en så negativ klang, av höjda pekfingrar och sträng självkontroll, men djupast sätt handlar disciplin om självkärlek, om att göra sitt eget välmående viktigt.

 

Varje lärare är unik

– Jag använder gärna musik medvetet för att ge ytterligare en dimension till yogan, för jag vet musikens förmåga att hjälpa och stödja oss, berättar Heléne vidare. Jag smyger gärna in dans i passen, det är min nisch. I botten är jag musik- och rytmiklärare, danspedagog och artist. Jag har gjort mycket sceniskt arbete med föreställningar för barn och ungdomar, men även för vuxna och äldre.

Dansen ger ett djup och en bredd och har en otroligt vitaliserande effekt. När jag jobbar med seniorer och ser kvinnor och män på 80+ som svävar omkring som fåglar, är det rörande och helt magiskt. Det är fantastiskt att se dem gå därifrån synbart lätta i kropp och själ. Sådana upplevelser lyfter oss, både rörelse och musik har den effekten.

– Vi uppmanar eleverna på utbildningen att hitta sin nisch, där de personliga erfarenheterna och kunskaperna får forma hur vi undervisar, berättar Sandra. En sak jag själv har tagit fasta på i senioryogan är beröring. Många äldre i synnerhet kanske inte upplever så mycket beröring i sin vardag och min upplevelse har varit att de uppskattar sådana inslag, så länge det ger mening i sammanhanget.

Till exempel har jag ofta samlat deltagarna i cirkel när vi ska göra balansövningar, så att de som vill kan hitta balansen genom att hålla på varandras skuldra eller höft. Då kan de göra övningar som normalt skulle vara för krävande, det ger stark träning och många skratt. Efter en sådan balansserie vänder vi ryggarna till varandra i cirkeln och ger en kort massage. Även de som känner lite motstånd först brukar snabbt smälta.

När vi tänker på målgrupper är det fint att inte bara tänka på deltagarnas rent kroppsliga behov men också på deras livssituation i stort. Personligen tycker jag att det är väldigt kul att undervisa seniorer, min upplevelse är att många tar sig själva på mindre blodigt allvar och faktiskt ofta är riktigt lätta att leka med.

 

Åldrande angår oss alla

– Yogan är så bra för många saker som äldre behöver, säger Helene. Muskelstyrka, rörlighet, balans, energi och aktiv avspänning – och även till viss del kondition, om man ser till att få med det. Det ger ofta ökad motivation, livslust och -kvalitet. Yogan erbjuder en heltäckande, praktisk filosofi som kan ingå i det livslånga lärandet, i att hålla igång sitt intresse och engagemang, öppenhet och vakenhet.

– Vi behöver metoder inför utmaningen med ”en åldrad befolkning” i samhället, där kan yoga stötta arbetet med långsiktigt hållbar hälsa och ökat välbefinnande, säger Heléne.  Jag vill se yoga i alla sammanhang där äldre vistas; äldreboenden, bostadsområden, seniorklubbar… Vi är så väl medvetna idag om behovet av rörelse, även hur mycket det påverkar psyket, och det är hög tid att få in det som en självklar del av vården. Åldrande angår oss alla!

Det skulle finnas ett stort värde i att alla äldre kunde få möjlighet att delta i enkla korta pass, man måste få upp dem ur sina rullstolar, fåtöljer och liknande. Det är till och med möjligt att sitta kvar i stolen och göra övningar som bär på alla yogans element, avslutar Heléne Don Lind, som här bjuder på en kortare version av sin Stolsyoga – en möjlighet för människor med begränsad rörlighet.  (PDF:en laddas ner automatiskt när du klickar)

 

Utbilda dig till yogalärare du också! Läs mer här.

 

3 Kommentarer
  1. Ulrica Häggström
    Ulrica Häggström says:

    Hejsan! jag har redan anmält mig till utbildningen. Hoppas ni också går in för barnyoga.Det är en spännande målgrupp. Hälsningar Ulrica

    Svara
  2. Eva Andersson
    Eva Andersson says:

    Jag säger bara wow! Yoga för seniorer, det låter helt fantastiskt! Håller med om så mycket i texten, dans, rörelse, musik, beröring, att ha roligt tillsammans.
    Jag skulle gärna arbeta med detta om jag hade kunskap och utbildning. De äldre blir bara fler och fler. Vi måste fortsätta röra på oss så länge vi kan.

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Inspirationsbrev Maj 2019 bjuder Heléne Don Lind på ett stolsyogapass för seniorer – läs mer här! […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *