Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.

Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.


Tranbär – Vad är det bra för?

Tranbär Axelsons

I den här artikeln kan du läsa om alla fördelarna med att äta tranbär och dricka tranbärsjuice. Vi tittar även närmare på ifall tranbär fungerar mot urinvägsinfektion, andra saker bäret är bra för och vad du ska tänka på när du köper och äter tranbär.

Vill du grotta ner dig mer i forskningen kring ämnet hittar du referenser från 25 olika studier löpande i texten och längst i referenslistan.

Med det sagt så hoppas vi du är redo att lära dig allt om tranbär!

Vad är tranbär

Vad är tranbär?

Tranbär, vaccinium oxycoccos, myrbär,  tranjuter och tänjon är alla namn på ett ris som tillhör släktet blåbär och växer på norra delen av norra jordklotet.

Riset är lågväxande och trivs i mossa, kärr, myrar och andra fuktiga marker. Växten blommar i juni och juli blomman har en rosaröd färg. Riset sträcker sig ut över mossen och står inte upp på samma sätt som lingonris gör. Däremot liknar bären lingon till utseendet även om de är något större det vill säga cirka 6 mm i diameter. Det är de röda bären som växer i de låga risen, gömda i mossen, som vi kan äta.

Tranbärsriset blommar under sommaren men själva bären är det bäst att plocka sent på hösten. Det sägs att det är bäst att plocka bären efter den första frosten men om det är sant låter vi i den här artikeln låta vara osagt. Har ni några erfarenheter av det får ni gärna dela dessa i kommentarerna längst ner!

I Sverige hittar du tranbär i princip i hela landet även om de är mer sällsynta på våra öar i Östersjön det vill säga Öland och Gotland och det finns två olika typer av vilda tranbär.

  • Vaccinium oxycoccos – Det vanliga tranbäret
  • Vaccinium erythrocarpum – Dvärgtranbäret

Smak

Ifall du någonsin ätit ett naturligt tranbär vet du att smaken inte är speciellt söt som den kan vara när du köper torkade tranbär. Tranbärssmaken på ett viltbär är snarare frisk och syrlig. Vissa tycker smaken påminner mycket om lingon men att den är betydligt intensivare. Nu kanske du tänker att tranbären du brukar äta är söta och du kanske undrar hur det kommer sig?

Tranbär i affären är ofta sötade

I sin naturliga form är bäret som sagt syrligt i smaken. Ifall du ätit torkade tranbär och de varit söta är det till största sannolikhet smaksatta med socker eller juice. Förutom socker hittade vi i vår efterforskning till den här artikeln även en sort som hade solrosolja(axelsons.se/solrosolja) som ingrediens.

Utan att peka finger och nämna några namn gäller det här även många märken som marknadsför sig själva som “hälsosamma”. Nu är inte poängen om sötning med juice, socker eller något annat sött är bra eller dåligt. Poängen vi vill lyfta fram här är att om du vill undvika socker eller fruktos borde du kolla näringsvärdet på förpackningen. Vissa innehöll hela 40% äppeljuice vilket är lätt att missa.

Det samma är sant när det kommer till tranbärsjuice. Den är ofta sötad eller blandad med andra fruktjuicer för att göra den sötare just på grund av det naturliga tranbärets syrliga och intensiva smak. Men det finns både tranbär och tranbärsjuice att köpa på hälsokostbutiker som inte har några som helst tillsatser. Eller snarare andra ingredienser än tranbär. Räkna bara inte med att de är speciellt söta.

Amerikanska tranbär

På engelska kallas tranbär för cranberry och det är ganska vanligt att de förväxlas med lingon i vissa översättningar. Men lingon och tranbär är inte samma sak även om de liknar varandra i form och färg. För att göra det ännu mer komplicerat finns det även en sort tranbär som kallas för amerikanska tranbär ( Vaccinium macrocarpon ).

Dessa växer inte i det vilda Sverige men är vanliga på andra sidan Atlanten. Dessa bär är större än de tranbär vi har i skogarn här hemma och har äppeltoner i smaken. I USA och Kanada är det vanligt att denna typ av tranbär odlas i stor skala för kommersiellt bruk. Det är även oftast därifrån bären i våra butiker kommer ifrån.

Vilka ska jag välja

Vilka tranbär ska jag välja?

Egentligen spelar det inte någon större roll vilken typ av tranbär du väljer, de amerikanska eller de svenska. Väljer du bär från Sverige har de såklart inte transporterats lika långt vilket Moder Jord kommer tacka dig för. Dessutom är de antagligen inte odlade även om det finns några enstaka tranbärsodlingar i Sverige.

Det du ska tänka på är att torkade tranbär och tranbärsjuice ofta är sötade (vi vet nu tjatar vi om sockret igen). Antingen med socker eller med en annan juice. Vill du undvika socker och samtidigt dra mest nytta av tranbärets näring är det bäst att plocka bäret själv eller köpa färska bär. Det är inte så lätt alla gånger och då kan du köpa frysta tranbär vilket är ett bra alternativ. Även 100% naturlig tranbärsjuice är ett bra alternativ för dig som inte vill få i dig för mycket socker eller andra tillsatser.

Med det sagt är du kanske nyfiken på att se vad tranbär innehåller vilket det har blivit dags för nu.

Tranbär näringsvärde - nyttigt

Tranbär näringsvärde

Färska tranbär innehåller nästan 90% vatten och de resterande 10% utgörs nästan uteslutande av kolhydrater, socker och fibrer.

Tranbär näringsvärde per 100 gram

Energi (kcal) 46

Energi (kJ) 192

Kolhydrater (g) 8,9

Sockerarter (g) 3,4

Fibrer (g) 3,30

Fett (g) 0,20

Protein (g) 0,40

Tabellen ger en bra överblick över tranbärets näringsvärde med det är långt ifrån allt. Bären innehåller även mycket vitamin C, Mangan, Vitamin E, Vitamin K1 och koppar. Förutom det innehåller tranbär precis som gurkmeja något som kallas för fytokemikalier. Fytokemikalier är de ämnena som bland annat ska hjälpa vid en urinvägsinfektion. Men mer om tranbär och urinvägsinfektion strax.

Som om det inte vore nog har bären även höga halter antioxidanter.  Något du ska vara vaksam med är att precis som med många andra bär hittar du de flesta av antioxidanterna i skalet på bären. Det är viktigt att komma ihåg för att det betyder att tranbärsjuice som inte innehåller mycket om ens något av skalet inte kommer innehålla lika stor mängd antioxidanter som själva bären.

Urinvägsinfektion tranbär

Tranbär och urinvägsinfektion – hjälper det?

Det här är en av de vanligaste frågorna som dyker upp när det talas om tranbär. Urinvägsinfektioner är en av de vanligaste infektionen orsakade av olika bakterier, speciellt bland kvinnor. Den orsakas oftast av Escherichia coli mer känd som E. coli eller kolibakterier.

Som vi nämnde tidigare innehåller tranbär fytokemikalier närmare bestämt en specifik sort som kallas för procyanidiner eller kondenserade tanniner. Vi ska inte krångla till det för mycket men det vi kan säga är att procyanidinerna hindrar kolibakterierna från att fästaurinblåsan och urinvägarna och på så sätt kan detta ämne hjälpa dig att förhindra urinvägsinfektion.

Det finns en mängd studier gjorda på tranbär och människor som stärker den här tesen. När vi skrev artikeln tittade på nio olika studier som alla visade att tranbär kunde hjälpa förhindra och lindra en urinvägsinfektion (du hittar alla studier från den här artikeln längst ner).

Men det finns även studier som inte kunnat hitta några samband. Vi hittade tre stycken studier som inte såg någon effekt alls.

Vi vet vad du tänker: Vad betyder allt det här?

Tranbär har länge använts med syftet att lindra och förhindra urinvägsinfektioner. Ifall vi ska dra någon slutsats vad gäller urinvägsinfektion och tranbär utifrån de studier vi hittat så är det att fler studier verkar peka på att det snarare har en positiv inverkan än ingen alls.

Men det är viktigt att förstå att studierna visar att det inte med säkerhet går att bota urinvägsinfektion med tranbär. Det man har sett är att personer som ofta drabbas av urinvägsinfektion kan förhindra infektionerna med ett regelbundet intag av tranbär, tranbärsjuice eller tillskott.

Det här är inte riktigt samma sak som att säga att det går att bota urinvägsinfektionen enbart med tranbärsjuice även om det kanske kan lindra och hjälpa dig som redan drabbats.

Om du drabbas av urinvägsinfektion är det bäst att söka hjälp hos läkare för urinvägsinfektion kan i värsta fall leda till komplikationer om den inte behandlas på rätt sätt. Speciellt om du är gravid, under 15 år eller har blod i urinen.

Med detta sagt visar många studier att tranbär kan hjälpa dig förhindra att få urinvägsinfektion. Vet du av dig att du lätt drabbas av urinvägsinfektion är tranbär ett bra sätt att försöka hjälpa din kropp att naturligt hjälpa dig. Det skadar heller inte att testa dricka mer tranbärsjuice om du redan drabbats.

Så om du letar efter ett naturligt sätt att hjälpa din kropp på kan osötad, tranbärsjuice eller tillskott hjälpa dig minska risken för urinvägsinfektion. Men det är inte allt! Tranbär kan nämligen hjälpa mot mycket annat också vilket gör det ännu mer aktuellt att försöka få med mer tranbär i din kost.

Visste du att zonterapi bland annat kan hjälpa mot urinvägsinfektion, migrän och sömnsvårigheter? Läs mer om fördelarna med zonterapi i vår artikel Zonterapi är som ett bärbart husapotek. Vill du läsa mer om utbildningen kan du göra det här: zonterapi utbildning

Tranbär nyttigt

Vad mer är tranbär bra för?

Det läggs ett stort fokus just på tranbär och urinvägsinfektion. Men att förebygga och kanske på sätt och vis bota urinvägsinfektion är inte de enda fördelen som finns med tranbären. Därför har vi samlat några andra fördelar du kanske inte kände till att det lilla röda bäret har.

Innehåller mer antioxidanter än spenat och broccoli!

Tranbär innehåller mer antioxidanter än både spenat och broccoli sett till vikt. Antioxidanterna är viktiga för det de hjälper vår kropps försvar mot fria radikaler.

Vad är en fri radikal kanske du tänker? Kort sagt är en fri radikal är en molekyl som saknar en elektron och kan attackera samt skada celler i din kropp. Det i sin tur kan leda till olika sjukdomar. Kort sagt är det något du inte vill ha för mycket av.

Antioxidanter i tranbär men även från andra källor hjälper dig att hantera de fria radikalerna Det är på grund av detta som kost som är rik på antioxidanter ofta rekommenderas både för vuxna och barn. Om du eller ditt barn inte är så förtjusta i spenat och broccoli är tranbären ett bra alternativ.

Tranbär är bra för magen

Det finns en del studier som hittat ett positivt samband mellan tranbär och din mages hälsa. Kort sagt är tranbär är bra för magen. Tranbär eller närmare bestämt procyanidinerna i tranbären har en liknande effekt i magen som de har i urinblåsan. De förhindrar skadliga bakterier från att fästa fast sig i magsäcken vilket kan hjälpa mot till exempel magsår.

En orsak till magsår är nämligen bakterien Helicobacter pylori. En studie gjord på 189 vuxna visade att 500 ml tranbärsjuice dagligen kan hjälpa att minska mängden av den här bakterien avsevärt. En annan studie gjord på 295 barn visade en minskning av bakterien med 17% hos de som hade den. Men det det här skrapar bara på ytan för det finns många fler studier som visat tranbärets positiva effekter mot just den här bakterien.

Tranbär och cancer

Det krävs mer forskning inom ämnet men tranbär kan eventuellt även hjälpa mot cancer i magen. Resonemanget som förs är att tranbäret kan hjälpa dig mot bakterien Helicobacter pylori. Samtidigt som det finns en del annan forskning som visar ett samband mellan bakterien, magsår och magcancer. Med andra ord, mindre bakterier kan (men behöver såklart inte) utgöra en mindre risk.

Ett exempel på en studie som tittade på detta visade att infektioner orsakade av Helicobacter pylori kunde vara en bidragande faktor till att utveckla magcancer.

En annan studie gjord på 1626 personer med magsår visade att 36 av dessa fick magcancer. Alla deltagare i studien hade magsår orsakade av olika bakterier men de som insjuknade hade alla magsår orsakade av Helicobacter pylori bakterier.

Även en meta studie det vill säga en studie som tittar på många studier och forskning kom fram till slutsatsen att bakterien är en riskfaktor för att utveckla magcancer.

Men även om det finns många studier omkring tranbärs effekt på Helicobacter pylori bakterier och cancer finns det inga klara bevis på att bären skulle kunna bota eller förebygga mot sjukdomen. Däremot är forskningen kring detta fascinerande och då cancer är en del av mångas vardag ser vi fram emot fler studier kring ämnet.

Annat tranbär är bra för 

Inflammationshämmande – Vi vet redan att tranbär innehåller massor med antioxidanter. Men det lilla bäret kan även hjälpa sänka mängden inflammation i din kropp.  Även om inflammation är en naturlig process din kropp har för att bekämpa infektioner, skador och giftiga ämnen kan för mycket inflammation, speciellt kronisk inflammation leda till allvarliga sjukdomar.

Bra för tänderna – Det har visat sig att tranbärsjuice kan vara bra för dina tänder.  Du minns väl procyanidinerna vi pratade om? Du vet det ämne som förhindrar urinvägsinflammation och magsår genom att inte tillåta bakterier att få ett fotfäste i våra kroppar? Det samma händer även på dina tänder. Ämnet förhindrar nämligen att karies fäster på dina tänder och kan även förhindra plack.

Se bara upp med tranbärsjuice som har tillsatt socker eller juice för det kan ha motsatt effekt!

Bra för ditt hjärta – Sist men inte minst kan tranbär vara bra för ditt hjärta. Förutom att tranbär och antioxidanterna kan hjälpa dig att balansera kolesterolet kan bären hjälpa dig förbättra ditt blodtryck och din blodcirkulation något ditt hjärta kommer tacka dig för.

Nu har vi absolut bombat dig med saker tranbär är bra för.  Tranbär är alltså inte bara bra för att förhindra urinvägsinfektion, det innehåller mer antioxidanter än broccoli och spenat, det kan hjälpa dig mot magsår, det fungerar inflammationshämmande, är bra för tänderna och bra för ditt hjärta. Det finns med andra ord en stor uppsida med bäret. Men finns det några nackdelar med tranbär?

Tranbär biverkningar

Tranbär biverkningar

Den goda nyheten är att det finns inte jättemånga dåliga bieffekter av tranbär. Men som med allt vi får i oss kan det vara bra att känna till vissa tranbär biverkningar. Äter du för mycket tranbär kan du få en orolig mage och diarré. Om du dessutom lider av njursten är det viktigt att vara extra vaksam och försiktig.

Tranbär innehåller ett ämne som heter kalciumoxalat vilket även är det ämne som de flesta njurstenar bildas av. Samtidigt finns det lite motstridiga studier på tranbärs effekt på bildandet av njurstenar. Men vet du av dig att du lätt får njurstenar kan det kanske vara en bra idé att helt enkelt undvika risken och undvika tranbär.

Tranbär sammanfattning

Tranbär kan bland annat hjälpa att förebygga urinvägsinfektion, magproblem, inflammationer och hjälpa dig att balansera ditt blodtryck. Samtidigt innehåller bären mycket antioxidanter som hjälper dig att skydda din kropp mot fria radikaler och som om det inte vore nog kan de vara bra för tänderna också.

Om du inte kan hålla dig och äter för mycket tranbär kan det dock leda till en orolig mage och vet du av dig att du är benägen att få njursten kan det vara bra att du är extra försiktig. Innan du springer ut och köper torkade tranbär eller tranbärsjuice glöm då inte att kolla innehållet så det inte är något tillsatt socker eller annan juice.


Referenser

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11164137/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11431298/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11714322/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12121581/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12601337/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16397814/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14616463/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14988456/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15810945/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16006907/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17177529/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18253990/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19042940/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19921981/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20443158/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22100577/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22747948/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22777630/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22910239/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22931094/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23867306/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25904733/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8093138/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249911/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18343637
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25530012
  • https://www.urmc.rochester.edu/news/story/947/give-thanks-for-the-cranberry-say-dental-researchers.aspx
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *