Våga värdesätta din kunskap!

 

– Jag har lika många års utbildning som min man som är domare. Därför tänker jag att jag bör tjäna lika mycket som han!

 
Så säger Sabine Rosén, kroppsterapeut med 20 års erfarenhet av heltidsarbete med friskvård. Sabine är utbildad kinesiolog, massage-, närings- och fytoterapeut samt akupunktör. Utöver detta har Sabine studerat basmedicin motsvarande nivå för sjuksköterska.
 

Hur mycket är det värt för klienten att bli av med sina besvär?

Sabine driver en praktik i hjärtat av Stockholm. Det som sticker ut med Sabine, utöver hennes sprudlande engagemang, varma närvaro och stora kompetens, är hennes prissättning. Sabine tar nämligen 2 375 kr för en behandling på 75 minuter.
– De flesta tänker ”Vad är min tid värd?” eller ”Hur mycket ska jag tjäna?”. Jag anser att man bör vända på tänket och istället fråga sig ”Hur mycket är det värt för mina klienter att bli av med sina besvär?”
Till mig kommer klienter som har problem med allt från inflammationer och allergier till svårigheter att bli gravida, matsmältningsproblem eller fysiska smärtor.
– När de märker att de får resultat efter två behandlingar, och ibland blir helt av med sina problem, upplever de inte behandlingen som dyr. Då känner de istället att de har investerat i sig själva.  Börjar man dessutom räkna rent ekonomiskt på det så är vinsten i form av återtagen arbetsförmåga ofta långt större än kostnaden för behandlingarna.
 

DSC_3895%20-%20kopia[2]

Sabine Rosén

 
 

Vill göra sig onödig så snabbt som möjligt

Sabine kombinerar ett västerländskt perspektiv på nervsystemet och dess detaljer med ett mer österländskt helhetsperspektiv. Hon arbetar strukturellt med att skapa flöde kring organ och vävnader och att på olika sätt stärka kroppens självläkande förmåga, alltid anpassat efter den individ hon har framför sig.
– Mitt mål är att jag ska göra mig onödig så snabbt som möjligt. Jag vill inte pracka på kunderna varken behandlingar eller preparat. Däremot ber jag alltid nya klienter att boka två behandlingar med en veckas mellanrum för att skapa förutsättningar för bästa möjliga resultat.
 

Det mänskliga mötet viktigast

– Vid det första behandlingstillfället är det mänskliga mötet det allra viktigaste. Jag vill inge hopp genom att visa att jag ser en lösning på deras problem. Jag vill att de ska få förtroende för att jag har kunskaper och tekniker som kan hjälpa dem.
– Dessutom vill jag att de redan till andra gången vi ses ska ha börjat märka effekt av behandlingen. Vid den andra behandlingen är mitt mål alltid att det ska ske en rejäl förbättring av deras problem, att de kan märka resultat.
 

Lång väntelista trots hög timkostnad

Den höga kostnaden till trots har Sabine en lång väntelista. Hon har tidsläpp två gånger om året. Då skickar hon ut mail till de personer som står på hennes väntelista samt till alla tidigare kunder. Väldigt snabbt blir hon fullbokad för fyra månader framåt.

Business people standing in queue over white background
Det har inte alltid varit så här för Sabine. Även hon började från början, den gången för drygt 20 år sedan då hon var nyutbildad massör.
– Jag fick jobb som massör på ett kryssningsfartyg. Under en arbetsvecka kunde jag ge mellan 40 och 60 massager. Det gav mig oerhört mycket erfarenhet av olika kroppstyper och olika problem.
 

Erfarenhet, självförtroende och generositet

Erfarenheten gav Sabine självförtroende som terapeut. Det självförtroendet tog hon med sig hem till Sverige, där hon började med att sätta upp sin bänk intill Friskis och Svettis utomhusträning och erbjuda motionärerna gratis massage. På så vis fick hon sina första kunder. Samtidigt som hon byggde upp sin verksamhet arbetade hon natt på sjukhuset som vårdbiträde.
– Jag tror på att vara generös och bjuda på sina kunskaper. Om man fastnar i perspektivet ”jag får inte tillräckligt med klienter och inkomster”, är det viktigaste man kan göra för att ändra läget att istället fråga sig ”vad kan jag ge?”. Och gå ut och erbjuda det!
Man måste vara ute och visa sig bland folk, visa att ”det här brinner jag för”. Det skapar ett intresse för det man gör och bygger förtroende bland framtida klienter.
 

Höjde priset för att kunna hjälpa rätt kunder

Sabines kundkrets växte och för några år sedan var väntelistan så lång att hon kände sig frustrerad över situationen. Då gick hon till en coach som sa att till henne att hon borde höja priset.

– Hon sa att om jag höjde priset så skulle det innebära att de som behöver mig allra mest skulle få möjlighet att få min hjälp. De andra, de som mest är ute efter en avslappnande behandling, kommer då söka sig till någon annan.

Sabine följde coachens råd och höjde priset med 30%. Listan minskade, även om den fortfarande ligger på 30-40 personer varje halvår när hon släpper nya tider. Dessutom kunde Sabine minska sin arbetstid samtidigt som hon behöll sin lön.
– Jag tar betalt av dem som kan betala för sig. Jag har många företagsledare som skickar sin personal till mig, då de ser vinsterna med en frisk och arbetsför personal istället för att vänta ut långvariga sjukskrivningar. Just på grund av detta har jag också utrymme för att ta emot några klienter som verkligen behöver min hjälp men inte har råd, helt gratis.
 

Kvalitet och resultat viktigare än pris 

Sabine berättar att hon en gång för länge sedan såg en lista över vilka de viktigaste urvalskriterierna är för folk när de väljer en terapeut. Priset låg på 5:e eller 6:e plats.
– Jag tog det till mig och har alltid haft det med i min prissättning. Det är ju egentligen inte konstigare än att jag hellre väljer en målare eller snickare som gör ett bra jobb när jag ska renovera huset, istället för att bara ta den som gör jobbet billigast men kanske inte är så duktig.

Sabine pratar sig varm om vikten av kvalitet och resultat på behandlingarna och att se friskvårdande behandlingar som en investering, både för företag och privatpersoner.
– Jag tror att om man ger billiga behandlingar blir det på bekostnad av något annat. Oftast kvaliteten. Jag har några terapeuter som arbetar för mig ute på företag. Jag betalar dem full lön, alltså runt 700 kr per timme, och de ger bara fyra behandlingar per dag.

De företag som anlitar mig och mina terapeuter förstår vikten av kvalitet i behandlingarna. De väljer hellre att betala mer och samtidigt få mer ut av sin investering i medarbetarnas hälsa, än att betala mindre men inte få samma kvalitet.
Idag tar Sabine emot klienter 3 dagar i veckan, 3 veckor per månad. En dag i veckan ägnar hon åt att skriva på sin bok och förbereda uppstarten av en yrkesutbildning i kinesiologi. Hon har ledigt 14 veckor per år. Sabine väljer nämligen att prioritera ledigheten framför att tjäna lika mycket som sin man.
– Skulle jag jobba fulltid med klienter skulle min lön ligga på samma nivå som min mans lön, säger Sabine.
 


 

SABINES TIPS

 
Det personliga mötet är oerhört viktigt för att skapa förtroende. Som terapeut behöver man ta sig tid för att möta klienten, prata klientens språk och möta klienten där den är.
 
Utbildning och kompetens ger förtroende. Att som terapeut ha en bred yrkeskompetens med många olika utbildningar och redskap att hämta kunskap ifrån gör att klienten känner sig trygg.
 
Viktigt visa på resultat. Genom att visa vilka resultat dina behandlingar ger, och att klienten upplever resultat, ökar du värdet av dina behandlingar.
 


 
Sabine är en mästare på att vända ut och in på resonemang och hitta kreativa lösningar.
Läs hennes svar  på frågeställningar som många terapeuter brottas med i sitt företagande. 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *