Våren är Kaphatid!

Enligt ayurveda har våren den kvalitet – eller dosha – som kallas Kapha [ka:fa], och som förknippas framför allt med elementet jord och en viss del vatten. Kapha är sval och fuktig till sin natur. När denna dosha är ur balans blir vi benägna att samla på oss av allt möjligt – extrakilon och olika kroppsvätskor, likväl som gamla förtret och ägodelar – och får svårt att släppa taget.

 

Kaphas primära karaktärsdrag

är substans/materia och stabilitet – goda, närande kvaliteter som ur balans kan bli till stagnation, slöhet och tyngd. Vanliga kaphaproblem är bland annat övervikt och slem i luftvägarna, ödem och ämnesomsättningsrubbningar. Samtidigt ska vi inte glömma att Kapha ger friskt och tjockt hår, fin hud och välformade tänder, och att Kaphapersoner ofta upplevs som lojala, kärleksfulla och uthålliga. Barnaåren domineras av Kapha, vilket förklarar att många barn är rundhylta och att de ständigt går runt med snor i näsan!
 

Hälsa genom balans

Enligt det gamla indiska hälsosystemet ayurvedauppnår vi hälsa genom att upprätthålla balans, det vill säga genom att inte ha för mycket eller för lite av en bestämd kvalitet. När man inom ayurveda vill balansera bestämda tendenser bör man undvika dem och i stället tillföra dess motsats – i det här fallet rörelse, lätthet och stimulans. Våren är kaphatid och kan ge oss alla kaphabesvär i form av rinnande näsor och slemmiga vårförkylningar, och har du kaphatendens i kroppen kanske du framåt vårkanten har samlat på dig mer vikt under vinterkläderna än du trivs med. Ayurveda bemöter dessa och andra kaphaobalanser bland annat med följande råd:
* Skaffa en tungskrapa och använd den varje morgon innan du äter eller dricker – det hjälper kroppens utrensning. Metallskrapa från hälsokosten är mer effektiv än apotekets plastskrapor.
* Börja varje morgon med ett stort glas kokt (varmt) vatten. Drick gärna varmt vatten även under dagens lopp.
* Värmande, stimulerande kryddor som ingefära, chili, svartpeppar och vitlök dämpar kapha, och kan enligt ayurveda hjälpa till att hålla vikten nere och förkylningar på avstånd.
* Ät lätt och torr mat, mycket sallader, råa grönsaker, gröna bladväxter, aubergin, groddar, tranbär, druvor. Starka, bittra och astringerande smaker dämpar Kapha.
* Håll dig fysiskt aktiv – utöva gärna någon form av motion varje dag! Dynamiska träningsformer som ger lite fart och svett på pannan är att föredra.
* Sök aktivt efter variation och stimulans, både när det gäller mat, aktiviteter och sällskap. Se till att inte hamna i soffan alltför ofta!
 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *