Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.

Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudande, intressanta artiklar med hälsotips, kunskap och inspiration samt nyheter i våra utbildningar och kurser.


Allt du behöver veta om vitlök

Allt om vitlök

Du behöver inte vara en kostexpert för att bättra på din hälsa på ett naturligt sätt. Visste du tillexempel att vitlök kan stärka ditt immunförsvar, slåss mot bakterier och sänka ditt blodtryck?

Vill du lära dig mer om varför du borde få i dig mer vitlök? Då är den här artikeln skriven för dig. Vi ska vi ta oss en närmre titt på vad vitlök är, vad den är bra för och givetvis också hur du kan använda dig av vitlöken som en krydda och ingrediens.

Vitlök Sammanfattning:

  • Vitlök har använts av människor i tusentals år.
  • Innehåller en mängd ämnen som är bra för dig
  • Den kan hjälpa förebygga och motverka förkylningar
  • Den kan stärka ditt immunförsvar
  • Vitlöken har antibakteriella egenskaper
  • Innehåller mycket antioxidanter
  • Kan hjälpa dig sänka blodtrycket

Följ med när vi berättar mer om allt ovan och mycket mer så läs vidare och inspireras till att ge vitlöken en chans eller att använda den mer i din kost.

Vad är vitlök

Vad är vitlök?

Vitlöken är inte en lök utan en form av liljeväxt med det latinska namnet Allium Sativum. Den har använts som en krydda och på grund av sina medicinska egenskaper i många delar av världen i tusentals år.

Det råder lite oklarheter vem som först började använda vitlöken som mat och som medicin. Ursprunget för vitlöken tros dock vara i Centralasien Sibirien eller Västasien där den har använts i flera tusen år. Utgrävningar av pyramider i Egypten har också visat att löken förekom som föda bland de som byggde pyramiderna. De gamla grekerna lät sina soldater äta vitlök för att på så vis vara starka och klara sig mot infektioner.

Axelsons Utbildning Kostrådgivare Online - Vitlök

I Sverige har vitlöken även använts ett bra tag och idag vet vi att till och med vikingarna använde vitlök i sin kost.

Trots att vi kan odla löken lokalt i Sverige är majoriteten av den som du finner i din livsmedelsbutik importerad. Framförallt kommer vitlöken i våra butiker från odlingar i Kina och Spanien.

Idag använder vi oss av vitlök för den goda smaken men också för att den är antibakteriell och tycks fungera mot förkylningar. Men det finns fler fördelar än så vilket vi såklart ska utforska i den här artikeln.

Vitlök näringsvärde

Vad finns i vitlök?

Färsk vitlök är full av viktiga vitaminer och svavelföreningar. Om du någonsin undrat vad som gör att vitlöken luktar så mycket är det just svavelföreningarna som gör att vitlök luktar så skarpt. När ämnena i vitlöken  oxideras bildas alliin. Alliin som spjälkas ger enzymet allinas för att till sist bli till ämnet allicin.

Allicin kommer att bli till föreningarna DAS, DADS och DAT.  Det finns också ämnen i vitlök  som kan ombildas till SAC (S-allylcystein).

Varför är det här viktigt? Jo, för detta ämne kan tillsammans med DAS, DADS och DAT vara det som ger de hälsoeffekter som vitlöken har blivit så populär för.

I vitlök finns också:

  • Vitamin B6
  • C vitamin
  • K vitamin
  • Kalcium
  • Kalium
  • Magnesium
  • Järn
  • Fosfor
  • Zink
  • Natrium
  • Selen

Allt det här låter bra, men betyder det här att vitlök är bra för dig? Eller formulerat annorlunda:

Är vitlök nyttigt

Är vitlök nyttigt?

Att vitlök är nyttigt tycks de flesta vara överens om. Men varför är vitlök bra för dig och vad är det bra för? Det ska vi titta på i den här delen av artikeln.

Vitlök och förkylning

Vitlök är känt för att vara bra mot att både förebygga och motverka förkylningar. Det verkar finnas en hel del belägg att det kan hjälpa dig som är förkyld. Bra att veta är att den mesta forskningen har tittat på kosttillskott med koncentrerad vitlök snarare än färsk vitlök. Det betyder givetvis inte att vitlöken i sin naturliga form är verkningslös eller att du ska ersätta naturlig mat med kosttillskott!

En 12 veckors studie visade att dagligt intag av vitlökstillskott minskade antalet förkylningar med 63 procent. Dessutom reducerades längden av dagar med förkylningssymptom med hela 70 procent. Från 5 dagar till 1,5 dagar jämfört med placebo.

En annan studie hade liknande resultat och visade att ett högt intag av vitlök sänkte antalet sjukdagar med 61%.

Betyder det här att vi kan ta farväl av förkylningar? Om det bara vore så lätt. Det finns andra studier som inte hade lika positiva resultat vilket som nästan alltid visar att det krävs mer forskning på området. Men då vitlök kan ha många andra fördelar skadar det givetvis inte att testa!

Boosta ditt immunförsvar

Med det sagt, lider du ofta av förkylningar skadar det inte försöka få i sig mer vitlök i din kost och boosta ditt immunförsvar med vitlök. Det finns som sagt studier som visar att vitlöken kan påverka din kropps reaktion på förkylningar. Du kan med andra ord boosta ditt immunförsvar med vitlöken.

Vitlöken kan påverka hur utsöndringen av cytokiner i din kropp fungerar. I studier har man kunnat se att de cytokiner som aktiveras av ämnen som du får i dig med vitlök kan vara positiva för ditt immunförsvar i stort.

Så varför inte blanda nytta med nöje och få en hälsoboost samtidigt som du får i dig godare mat?

Vitlöken är antibakteriell

Vitlöken kan stärka immunförsvar på flera sätt. Vi har redan gått igenom att vitlök innehåller allicin. Det här är ett ämne som har antibakteriella egenskaper och det är just allicinet som ger vitlöken sina antibakteriella egenskaper.

Med andra ord kan vitlöken hjälpa din kropp slåss mot bakterier, hjälpa skydda din kropp och ge ditt immunförsvar lite extra hjälp på det sättet också. Men det är långt ifrån allt som vitlöken är bra för.

Sänka blodtrycket

Hjärt och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och i hela världen faktiskt. Det är därför inte så konstigt att de forskas en hel del på området.

Det finns en hel del studier gjorda på vitlök som visar att höga doser av vitlökstillskott kan sänka blodtrycket hos personer med högt blodtryck. Lider du av högt blodtryck borde du givetvis söka hjälp hos en läkare snarare än att börja självmedicinerar med vitlök.

Men du behöver inte lida av hjärtbesvär för att dra nytta av vitlökens effekt på dina blodkärl och ditt hjärta. Det finns nämligen mycket som pekar på att vitlöken inte bara kan sänka blodtrycket hos personer med högt blodtryck utan att den även kan hjälpa dig att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.  Men det finns fler sjukdomar som vitlök kan hjälpa förebygga.

Vitlök och antioxidanter

Vitlök innehåller antioxidanter som kan hjälpa dig förebygga Alzheimers och demens. Det har visat sig att oxidativ stress kan påverka utvecklingen av dessa två sjukdomar och vitlöken hjälper dig och din kropp att motverka skadan som kan ske.

I flera olika studier har det visat sig att höga doser av vitlök i form av tillskott har ökat mängden antioxidanter och minskat den oxidativa stressen hos människor.

Kan hjälpa dig prestera bättre fysiskt

Visste du att olympier i antika Grekland supplementerade naturligt genom att äta vitlök?  Redan då trodde man att vitlök kan hjälpa dig att prestera bättre rent fysiskt.

Det finns studier gjorda på gnagare som visade en ökad fysisk förmåga men det finns få mänskliga studier som stärker det här. En studie visade att vitlöksolja kan sänka hjärtfrekvensen och öka den fysiska förmågan.  Medan en annan studie kunde inte se något samband.

Vi låter det därför vara osagt om vitlök kan hjälpa dig med din träning men med tanke på att det finns fler och starkare belägg att det kan hjälpa ditt immunförsvar kan det vara ett bra sätt att förebygga sjukdom som i sin tur tillåter dig att träna mer.

Det finns mycket forskning och många studier som stärker påståendena kring vitlökens fantastiska naturliga lämnade egenskaper. I hur stor utsträckning det kan hjälpa dig vet vi inte men det finns många potentiella fördelar med vitlöken och det är ett enkelt, naturligt sätt att på daglig basis hjälpa stärka din kropp. Men kan man äta för mycket vitlök?

För mycket vitlök

Är det farligt att äta för mycket vitlök?

Överlag är vitlök säkert att äta men var försiktig med stora mängder! Om du på en dag äter färsk vitlök, fermenterad vitlök som snack, marinerad vitlök till lunch och vitlök till middag kan det bli för mycket. Faktum är att för mycket vitlök kan ge dig magproblem, sura uppstötningar, hudproblem och till och med problem med levern.

Fast du ska som sagt äta väldigt mycket vitlök för att detta ska ske. Om du får i dig en till två klyftor vitlök per dag är det ingen fara för de flesta. Var uppmärksam om hur du känner dig och dra ner på intaget om du upplever att det leder till orolig mage eller annat som inte känns bra.

Få i dig vitlök

Hur kan du få i dig mer vitlök?

Vad ska du göra för att äta mer vitlök. En sak kan vara att alltid köpa hem den. Du kan använda vitlöken till massvis av maträtter, såser och sallader. Chansen att du ska få i dig mer vitlök ökar givetvis om du redan har den hemma. Det tar lång tid innan den blir dålig och förvarar du den svalt och mörkt håller den väldigt länge. Du kan även testa att plantera vitlök för att få bättre tillgång till färsk, närproducerad vitlök.

Laga mat med vitlök

Det finns massor med rätter du kan laga med vitlök. Ofta har vi den som en smaksättare i alla möjliga rätter vi gör i ugnen eller i stekpannan. Viktigt att veta är dock att ämnena i vitlöken påverkas på olika sätt när du tillagar den. Till exempel påverkas vitlöken (allicinet) av uppvärmning. Flera studier visar att enzymet allinas som bildar allicinet avaktiveras av uppvärmning.

Ett sätt att motverka det här är att ha i mer vitlök i matlagningen och det har även visat sig att om du pressar eller skär vitlöken och låter den ligga i 10 minuter så ökar mängden allicin. Om du gillar smaken och styrkan kan du med fördel äta vitlöken rå, i en sallad, sås, salsa eller blanda i den istället för en krydda när maten redan är tillagad.

Var även noga med att inte använda gammal vitlök och kom ihåg att för att vitlöken ska hålla längre kan du förvara den torrt och kallt i ditt kylskåp. Lägg den inte för nära andra matvaror som kan ta smak av vitlöken.

Odla vitkök

Odla vitlök

Du kan odla och skörda vitlök hemma i ditt trädgårdsland. Vitlöken behöver näringsrik jord och mycket sol. Det är bara att trycka ner en vitlöksklyfta i jorden. Den kommer att bli till en ny lök. Om du planterar på hösten ska du göra det senast möjligast så att det blir rotning direkt innan vinterkylan kommer. Det går också att vitlök odla i kruka inomhus.

Sist men inte minst

Sist men inte minst har vi samlat lite spännande fakta om vitlök som du kan komma ihåg nästa gång du planerar middag eller funderar på om du kan odla vitlök hemma i trädgården.

Mer än de vita klyftorna

Visste du att vitlök är mer än de vita klyftorna som du skalar och använder i mat? Vitlökssorter kan också ha gröna skott som är särskilt goda att äta. De kan användas i soppor eller om du gör egen pesto.

Kina är världsledande på vitlök

Det är Kina som leder ligan vad gäller produktion av vitlök. De står för över två tredjedelar av världens vitlöksproduktion. I Sverige är det ofta kinesisk vitlök som säljs även om spansk vitlök också är vanlig.

Vitlök kittlar fantasin

Vitlöken har fått nästan religiös status vilket har förstärkts i populärkulturen. Det vet du om du tänker på saken en stund. Vad ska man använda för att mota bort en vampyr jämte korset? Just det, vitlök! Det sägs att vitlöken fått denna status för att man länge vetat att doften av den stöter bort mygg som liksom vampyrer suger blod.

Vitlök på engelska

På engelska heter vitlök garlic. Orden har anglosaxiskt ursprung och kommer från orden gar som betyder spjut och lic som betyder planta. Alltså inte något med lök som man skulle kunna tro att lic står för.

Vitlök andedräkt

Baksidan med att äta vitlök är kanske andedräkten. Det är ingen hemlighet att den kan vara stark och kännbar. Men det finns flera sätt att tackla den här pucken till exempel kan du:

  • Äta ett äpple, spenat eller mynta efter maten eller dricka en kopp te eller citron juice.
  • Borsta tänderna, tungskrapa och använda tandråd samt munskölj.
  • Testa en naturlig munskölj: en matsked kokosolja och en droppe eterisk olja som exempelvis pepparmynta, rosmarin, myrra eller eucalyptus.
  • Äppelcidervinäger: Drick en till två matskedar blandat i ett glas vatten.
  • Grönt te – Visste du att grönt te kan hjälpa att reducera dålig andedräkt och ta bort plack?

Sammanfattning

Vitlök har använts av oss människor i tusentals år. Förutom att det kan förhöja din nästa matupplevelse pekar mycket på att vitlöken visat sig vara väldigt bra mot förkylningar, stärka immunförsvaret, antibakteriell, innehålla mycket antioxidanter och kan hjälpa med att sänka blodtrycket.

Vi hoppas att du lärt dig mycket om vitlök och vill du lära dig mer om naturlig kost kan du läsa mer om vår onlinebaserade kostrådgivare utbildning. Du är vad du äter och då kan det vara bra att veta vad det är du äter och varför!  Eller varför inte fortsätta läsa vår artikel om broccoli som passar perfekt med vitlök!


Referenser

  • https://hortnews.extension.iastate.edu/1995/3-17-1995/onion.html
  • https://www.nationalgeographic.com/news/2017/02/eat-like-viking-food-cooking-diet-fare/
  • https://www.nccih.nih.gov/health/garlic
  • https://ucanr.edu/datastoreFiles/234-199.pdf
  • https://www.researchgate.net/figure/Chemical-changes-in-garlic-DAS-diallyl-sulfide-DADS-diallyl-disulfide-DATS-diallyl_fig2_231898255
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3363007/
  • https://www.lakemedelsverket.se/sv/sok-lakemedelsfakta/substans?id=XVBL000000007099
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17955479
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27915041/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11697022
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22280901
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25386977
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC139960/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16335787
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19060427
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20594781
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24035939
  • https://www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/hjartsjukdomar/
  • https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds)
  • https://aem.asm.org/content/77/15/5257
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4103721/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11238796/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11238795/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15881870
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11238815
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17256959
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033883/
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.