Solrosolja – Är det bra eller dåligt för dig?

Solrosolja

Det råder lite delade meningar om hur bra solrosolja är för dig. Samtidigt har vegetabiliska oljor under en lång tid ersatt många andra fetter som till exempel smör. Vi kände därför att det kan vara bra att titta närmare på både fördelarna och nackdelarna när det kommer till solrosolja.

Förutom det kan du läsa vad mer än mat du kan använda oljan till (ledtråd: din hud) och vad som kan vara bra att tänka på.

Är du nyfiken på solrosolja? Då är du på helt rätt plats! Låt oss börja med att titta på vad solrosolja är.

Vad är solrosolja? 

Solrosolja är en vegetabilisk olja som på olika sätt utvinns från solrosor. Den har en gul, guldfärgad eller ibland nästan en bärnstensliknande färg. Smaken är neutral eller nötig och lukten är även den ganska neutral. Du kan utvinna solrosoljan på olika sätt. Varje sätt har sina fördelar respektive nackdelar. 

  1. Solrosolja kan pressas ut ur solrosfrön genom en kallpress.
  2. Den kan även tas fram genom en varmpress.
  3. Den kan på kemisk väg extraheras.

De flesta oljorna du hittar i mataffären är varmpressade. Fördelen med varmpressade oljor är att de ofta klarar högre temperaturer vilket gör varmpressade oljor bättre att steka i. Tyvärr försvinner dock mycket av det goda från oljan när den varmpressas.

Att framställa oljan på kemisk väg är kostnadseffektivt. Det är med andra ord billigt vilket har gjort oljan populär runt om på jorden. Inte minst i fattigare länder. Det negativa är såklart att den framställs på ett onaturligt sätt och vi vet inte ifall det kan finnas kvar kemikalier i den samt vilken effekt det kan ha på oss.

Kallpressad solrosolja är utan tvekan den som har kvar flest näringsämnen till exempel antioxidanter och E-vitamin. De raffinerad solrosoljorna innehåller inte så mycket näringsämnen som vi hade önskat. Du förstår säkert redan nu att den kallpressade solrosoljan är det bästa alternativet sett till din hälsa. Den dåliga nyheten är att den inte tål samma höga temperatur som den varmpressade oljan och kostar överlag mer än de andra två oljorna. Men mer om fördelar och nackdelar alldeles strax.

Näringsämnen i raffinerad solrosolja (100 g)

  • Fettlösliga Vitaminer
    Näringsämne Mängd % av RDI
    Vitamin A 0 µg 0,00%
    ß-Karoten 0 µg –
    Vitamin D 0 µg 0%
    Vitamin E 60,5 mg 504,20%
    Vitamin K 4 µg 5,30%
  • Vattenlösliga Vitaminer  
    Näringsämne Mängd % av RDI
    Vitamin B1 (tiamin) 0 mg 0,00%
    Vitamin B2 (riboflavin) 0 mg 0%
    Vitamin B3 (niacin) 0 mg 0%
    Vitamin B6 0 mg 0,00%
    Vitamin B9 (folat) 0 µg 0,00%
  • Mineraler  
    Näringsämne Mängd % av RDI
    Fosfor 0 mg 0,00%
    Jod 0 µg 0%
    Järn 0 mg 0%
    Kalcium 0 mg 0,00%
    Kalium 0 mg 0,00%
  • Fettsyror  
    Näringsämne Mängd % av RDI
    Fettsyra 18:3 0,1 g 3,60%
    DHA (Fettsyra 22:6) 0 g 0%
    Fettsyra 4:0-10:0 0 g –
    Fettsyra 12:0 0 g –
    Fettsyra 14:0 0,1 g –

Solrosolja och matlagning

Som vi nämnde ovan får du ut både E-vitamin och nyttiga antioxidanter om du använder dig av kallpressad solrosolja. Den kallpressade solrosoljan är en perfekt ingrediens till kalla såser som t.ex. aioli, salsa eller majonnäs. Du kan även använda den för att ringla över din sallad eller till att baka i låga temperaturer med. Den raffinerade solrosoljan, som är den lättaste varianten av solrosolja att få tag på i butik används främst för exempelvis steka och sautera. Även smakmässigt skiljer sig den raffinerade solrosoljan från den kallpressade genom att den har en mer mild smak och neutral doft än kallpressad solrosolja.

Solrosolja bra eller dåligt

Solrosolja – bra eller dåligt? 

Låt oss börja med att berätta att det råder delade meningar om solrosolja är bra eller dåligt för dig. Vi kommer gå igenom både fördelarna och nackdelarna med oljan. Det kan hjälpa dig fatta ett eget beslut och bättre förstå när och för vem solrosolja är bra för.

Solrosolja fördelar 

Först och främst är det tal om kallpressad solrosolja när vi pratar om fördelarna med oljan. Den varmpressade oljan blir av med mycket av näringsämnena när den framställs. Solrosolja innehåller fytokemikalier bland annat kolin och fenolsyra. Vänta här nu! Du tänker säkert, vad i hela fridens namn är fytokemikalier? Fytokemikalier finns naturligt i frukt och grönsaker t.ex grönkål och fungerar som växternas egna immunförsvar. 

När du konsumerar fytokemikalier fungerar de som antioxidanter i din kropp. Ifall du inte vet så hjälper antioxidanterna till med att dämpa inflammationer, hjälper din kroppens avgiftningssystem och hjälper dig att sparka igång kroppens immunförsvar. Fytokemikalier hjälper även kroppen att bli av med det dåliga kolesterolet och ämnen som kan vara cancerframkallande.

Men kolin och fenolsyra, vad hjälper det till med då? Kolin är oerhört viktigt för minnet, omsättning av fett, inlärnings- och prestationsförmågan och för att kroppen ska kunna ta upp kalcium. Fenolsyra i sin tur kan hjälpa till att hålla vårt blodsocker stabilt och därmed minska riskerna för insulinresistens, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. 

Förutom det innehåller solrosolja som vi redan nämnt mycket Vitamin E. Kort sagt innehåller solrosolja många ämnen som kan hjälpa dig att må bättre. Förutom fördelarna solrosolja kan ha invändigt finns det fördelar med att använda solrosolja utvändigt. Men låt oss först titta på varför solrosolja fått ett dåligt rykte och om det förtjänar det.

Solrosolja nackdelar

Den största nackdelen med solrosolja ur ett hälsoperspektiv att den oftast är varmpressad. Oljan du oftast hittar i affären är av denna typ och det mesta som är bra med oljan har försvunnit i framställningen. Förutom det har många kritiserat att oljan innehåller mycket Omega 6. Det gäller även den kallpressade oljan.

Omega 6 är ett nödvändigt och bra fett att få med i din kost. Problemet med oljan är att ifall du följer vad man brukar kalla en västerländsk-diet får du redan i dig en stor mängd omega 6 vilket leder till en obalans mellan Omega-syrorna. Det i sin tur kan leda till en mängd olika sjukdomar t.ex hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, inflammationer och autoimmuna sjukdomar. 

Solrosolja allergier

En annan nackdel kan vara att du som nötallergier kan få en reaktion på oljan. Ifall du lider av nötallergier eller är allergisk mot något frö kan det vara bra att först testa solrosolja i en liten mängd eller göra ett allergitest. Vissa allergiker kan nämligen reagera på solrosoljan också! Det gäller även om du är vet att du är allergisk mot korsört.

I början av artikeln nämnde vi att att solrosoljan kan användas till annat än mat. Visste du till exempel att solrosolja är bra för din hud?

Solrosolja pa huden

Solrosolja på huden

Solrosolja är en uppskattad och flitigt använd ingrediens i olika kosmetiska produkter. Den används även i vissa medicinska produkter världen över på grund av sina mjukgörande egenskaper.

Eftersom den kallpressade oljan är rik på näringsämnen och antioxidanter blir den effektiv mot inflammationer, eksem och annan irritation på huden. Den höga halten av vitamin E hjälper att stärka hudens barriär och kan motverka tidigt åldrande i din hud. 

Men vilken hudtyp passar solrosoljan bäst för? Solrosolja passar egentligen till alla typer av hud. Men viktigt att tillägga är att om du tänkt använda solrosolja till din hud är det bäst att använda en organisk, kallpressad sort. Detta då de andra sorterna av solrosolja kan innehålla tillsatser som tar bort eller ändrar oljans naturliga fördelar. Med andra ord: istället för att hjälpa din hud kan de förstöra den!

Förutom E-vitamin är solrosoljan också rik på vitamin A, C och vitamin D vilket kan göra den effektiv vid behandling av acne. Som vi redan nämnt innehåller den även fettsyror som fungerar som antioxidanter vilket kan hjälpa till att skapa nya hudceller och hjälpa din hud att bli av med bakterier som orsakar acne. Här går dock forskningen isär och det finns även studier som visar att det tvärtom kan göra acnen värre. 

När du ska vara försiktig

Vi hittade en studie från Manchester där de smörjde in solrosolja och olivolja på småbarn. Studien följdes 115 nyfödda som delades in i tre grupper: Den ena gruppen masserades med olivolja, den andra med solrosolja medan den tredje gruppen fick massage utan någon olja alls. Forskarna såg då att hudbarriären utvecklades långsammare hos bebisarna i oljegruppen. Även om det här bara är en studie kan det kan vara bra att vara försiktig att använda solrosolja på barn.

Summering

Vi började artikeln med att ställa frågan: är solrosolja bra eller dåligt för dig? Svaret är, som vid många andra tillfällen, tvådelat. Med andra ord: det beror på. Det finns både hälsofördelar men även vissa nackdelar med solrosoljan. Den kallpressade solrosoljan innehåller stora mängder Vitamin E men även Vitamin A, C och D samt antioxidanter. 

I matlagning är det absolut bästa att använda kallpressad solrosolja i kalla såser eller i en sallad. Tänk bara på att oljan innehåller stora mängder Omega 6. Du får antagligen redan i dig stora mängder Omega 6 i din kost vilket inte måste vara dåligt. Men många menar att en obalans mellan Omega 3 och Omega 6 kan vara en bidragande orsak till en ökad inflammation i din kropp och en mängd allvarliga sjukdomar.

Du kan även steka i solrosolja för den tål höga temperaturer (den varmpressade). Men då ska du komma ihåg att mycket av det som är bra med oljan försvunnit. Ett bättre alternativ kan då till exempel vara kokosolja.

Du kan även testa att använda solrosolja direkt på din hud. Börja med att testa hur du reagerar på oljan då effekten inte alltid är densamma på alla personer. Vill du testa att använda solrosolja på huden kan du helt enkelt hälla en liten mängd olja i din handflata och försiktigt massera in på det område på huden du önskar. Ska du använda oljan i ansiktet borde du först tvätta ansiktet. Undvik såklart att få oljan i ögonen.

Oavsett hur du väljer att använda solrosoljan ska du komma ihåg att du helst ska använda en kallpressad ekologisk solrosolja både till maten och till din hud!

Vi ville med den här artikeln berätta om solrosoljan på ett transparent sätt. Det finns som med nästan allt två sidor av myntet. Vi hör gärna vad du tycker. Använder du solrosolja, tror du det positiva väger tyngre än det negativa? Kommentera gärna!  


Referenser

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26551528
  • https://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/80400525/Data/Choline/Choln02.pdf
  • https://ods.od.nih.gov/factsheets/Choline-HealthProfessional/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5622016/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29610056
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12442909
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29599053
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6269634/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5796020/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22995032
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4601245/
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] bland våra artiklar. Tyckte du om den här artikeln kanske du kommer gilla vår artikel om acai, solrosolja, koffein eller […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *